Als je weinig tijd hebt voor zoekmachine optimalisatie, neem dan in elk geval de tijd om goede pagina titels te schrijven. De titel is de tekst die linksboven in je browser staat.
In dit artikel worden 3 zaken beschreven over de pagina titel die van belang zijn voor goede zoekmachine optimalisatie. De woorden “title” en “titel” worden beiden in dit artikel gebruikt. Zij hebben steeds dezelfde betekenis.
1. Aantal karakters
De richtlijnen van W3C schrijven voor: maximaal 64 karakters in de “title tag”. Voor Google zou zelfs 70 karakters kunnen.
2. Plaats keywords vooraan in de title
Er is een sterke correlatie tussen het plaatsen van keywords vooraan in de title tag en hoge rankings. Dit valt te lezen in een onderzoek van SEOmoz over on page optimization. Het plaatsen van keywords vooraan in de title is ook beter uit usability oogpunt. Gebruikers zullen eerder op zoekresultaten klikken waar zij hun zoekwoorden tegenkomen.
3. H1 tag
Er is lang gedacht dat de “H1 tag” belangrijk was voor on page optimalisatie. Uit hetzelfde onderzoek van SEOmoz blijkt dat er een zeer lage correlatie is tussen rankings en het gebruik van de H1 tag.
Uit usability oogpunt is het aan te raden om nog steeds gebruik te maken van de H1 tag als “headline”. Het verhoogt namelijk de relevantie voor de zoekresultaten in zoekmachines. Als je pagina titel en de headline verschillend zijn dan brengt dit de gebruiker in verwarring.
bron: qonvert.com; artikel over de title tag bij zoekmachine optimalisatie