Yes! Jouw (nieuwe) website staat eindelijk live. En wat ben je er trots op! Maar helaas blijven de conversies uit en dat is niet wat je had verwacht. Tijd om actie te ondernemen. Of je websitebezoekers converteren hangt van veel elementen af. Vaak zijn dat ontwerpelementen die de bezoeker onbewust beïnvloeden, waar je als developer of designer goed op kunt inspelen. Zo zijn er verschillende technieken om jouw bezoekers te overtuigen en te sturen naar de gewenste actie. We geven je vijf conversie optimalisatie tips waar je direct mee aan de slag kunt, om zo de conversies te verhogen van je webshop of website.
Wat is conversie optimalisatie?
Je spreekt van conversie wanneer een potentiële klant – of lead, in marketingtermen – een aankoop, aanvraag of download doet. Anders gezegd: conversie vindt plaats wanneer een klant doet wat je wilt dat-ie doet. Conversie wordt vaak uitgedrukt in een percentage van het aantal websitebezoekers: de conversieratio. Wat dat ratio is, hangt af van je branche. Je kunt online veel benchmarks vinden waarin je een gemiddeld conversieratio uit kunt halen. Ligt jouw gemiddelde onder dat percentage, is conversie optimalisatie nodig. Het optimaliseren van het conversieproces (meer leads of klanten).
Het verschil tussen conversie optimalisatie voor een website of webshop
Het doel van een website en webshop verschilt. Zo probeer je op een webshop iets te verkopen en je bezoekers kunnen meestal direct afrekenen. Op een website gaat het vaak om het verzamelen van leads (ingevulde contactformulieren, downloads of aanvragen). Omdat de doelen verschillen kun je ook op verschillende punten optimaliseren. Om conversies te verhogen op je webshop kun je bijvoorbeeld werken met kortingen en wil je aan cross-selling of upselling doen. Je gebruikt soms andere overtuigingsprincipes dan op een website. De volgende conversie optimalisatie tips kun je toepassen op zowel een webshop als website.
5 conversie optimalisatie tips
- Analyseer
Zonder data kun je niet optimaliseren. Je moet proberen te ontdekken waar mensen afhaken. Hoe lang blijven bezoekers op een bepaalde pagina, en hoe hoog is het bouncepercentage? Misschien haken je bezoekers wel altijd af bij het afrekenproces, dan gaat er waarschijnlijk iets mis of is er daar veel onduidelijkheid of afleiding. Dit soort data haal je uit data analyse-tools zoals Google Analytics.
Niet zo thuis in Analytics? Leer de basis al in één dag tijdens de training Google Analytics.
- Minder CTA’s (call to actions)
Dit klinkt misschien raar, want je wilt toch juist dat je bezoekers klikken op knoppen? Dat is waar, maar je wilt wel dat ze naar je belangrijkste actie toegaan en niet overspoeld worden door andere acties die ze afleiden van het hoofddoel. Zorg dat de gewenste actie duidelijk is, beperk je CTA’s en maak je belangrijkste CTA extra opvallend.
- Versimpel de formulieren
Denk goed na over welke informatie je nodig hebt van je websitebezoekers en vraag alleen de informatie die écht nodig is, zodat je formulier zo kort mogelijk is. Voor je bezoekers kan het namelijk flink irritant zijn als ze onnodig veel informatie moeten invullen én het proces duurt langer, wat weer meer kans op afhaken geeft.
- Maak gebruik van verleidingsprincipes
We kennen allemaal de trucjes van booking.com: ‘nog één kamer over’ en ‘20 andere mensen bekijken deze kamer nu’. Dit zijn voorbeelden van schaarste. Ook bijvoorbeeld social proofing kan goed werken, door het gebruik van reviews overtuig je mensen dat jij dé partij bent waar zij in zee mee moeten gaan. Ontdek de verschillende verleidingstechnieken en pas ze toe waar mogelijk.
- Testen, testen, testen!
Aannames doen we allemaal, maar meten is weten! Een A/B test is al betrouwbaarder dan in gesprek gaan met je doelgroep, omdat mensen zelf meestal niet eens doorhebben waarom en wat voor acties ze uitvoeren op een website of webshop. Ga ook eens aan de slag met usability testing, dit geeft je extreem waardevolle inzichten.
Meer conversie optimalisatie tips
Met bovenstaande tips kun je aan de slag. Maar ben jij op zoek naar een nog hogere conversie van je website of webshop? Volg dan de tweedaagse training Conversieoptimalisatie. Je leert hoe je het conversieproces optimaliseert aan de hand van vormgeving, content en andere elementen. Na de training kun jij je website zó inrichten dat een potentiële klant direct de weg vindt naar de juiste pagina, wat de conversie een stap dichterbij brengt.