LinkedIn kan nogal overweldigend zijn. Hoe val jij op tussen al die berichten? En wat moet je plaatsen? Zitten mensen wel op bedrijfsupdates te wachten? Wij beloven je: als je LinkedIn op de juiste manier inzet kan het je een heleboel opleveren! Vandaag delen we 5 slimme LinkedIn strategieën die jou gaan helpen groeien.
1. Opdrachten zoeken
De eerste strategie is meteen een hele fijne. Je kunt er namelijk onwijs snel succes mee boeken. LinkedIn heeft een handige functie, die niet heel veel gebruikt wordt. Met de zoekfunctie kun je namelijk ook op updates van anderen zoeken. Stel, jij bent een marketeer en bent op zoek naar een nieuwe baan of een nieuwe opdracht. Leef je dan eens in in de andere partij. Wat zou iemand die op zoek is naar jou op LinkedIn kunnen plaatsen? Er komt waarschijnlijk iets in voor als: “zoek marketeer”. We gaan dus op zoek naar berichten waar dat in voorkomt. Dat doe je door de algemene zoekfunctie te gebruiken en vervolgens op content te filteren. Sorteer de resultaten op ‘latest’ om de meest recente resultaten tevoorschijn te toveren. En kijk eens wat er naar boven komt:
Twee potentiële banen! Dit kun je natuurlijk voor veel meer inzetten. Denk aan: “zoek webbouwer”, “zoek loodgieter”, “zoek coach”. Het verschilt natuurlijk per branche hoeveel erom gevraagd wordt op LinkedIn, maar niet geschoten is altijd mis toch?
Bij sommige mensen is deze functie op desktop niet meer beschikbaar. Wij zien hem nog wel als we de app gebruiken. Hopelijk blijft deze functie bestaan, want hij is erg handig!
2. Slim connecties toevoegen
Als je een bericht op LinkedIn plaatst wil je natuurlijk dat deze door de juiste mensen gezien wordt. Daarom is het fijn als je veel connecties hebt waar jij zakelijk iets mee kunt. Zie je regelmatig interessante berichten voorbij komen van iemand met wie je in de toekomst samen zou kunnen werken? Voeg hem/haar toe als connectie! Je kunt hier ook weer de zoekfunctie gebruiken. Je kunt binnen LinkedIn vrij specifiek naar mensen zoeken (ook met een gratis account!). Op woonplaats en functie bijvoorbeeld. Ga eens op zoek naar interessante personen en voeg ze toe aan je netwerk. Het liefst me een leuk persoonlijk bericht, waarin je uitlegt waarom je graag wilt connecten. Vanaf nu kunnen deze nieuwe connecties jouw updates voorbij zien komen én kun je ze berichten versturen.
3. Oogsten en zaaien
Netwerken op LinkedIn is net als netwerken in het echte leven. Je maakt een connectie en helpt elkaar vervolgens verder. Het is belangrijk dat je genoeg zaait. Probeer je connecties oprecht te helpen. Beveel mensen aan, reageer op updates en deel ze met je eigen netwerk. Je zult zien dat mensen uiteindelijk hetzelfde voor jou zullen gaan doen en dat je kunt gaan oogsten. Karma!
4. Je expertise laten zien
LinkedIn is een perfect platform om jouw expertise te laten zien. Plaats eens geen bedrijfsupdate die puur uit reclame bestaat, maar deel waardevolle informatie met je connecties. Deel interessante blogs, whitepapers en video’s. Dit heeft vooral effect als je geconnect bent met veel mensen uit je doelgroep (zie strategie 2). Als mensen regelmatig interessante content van jouw hand voorbij zien komen zullen ze je gaan zien als expert. Als je connecties iemand met jouw expertise nodig hebben komen ze al gauw bij jou terecht!
5. Video
Het is nog niet heel lang mogelijk om video’s op LinkedIn te plaatsen. Daardoor worden ze op LinkedIn nog niet heel veel ingezet. Ze vallen dus lekker op! Je ziet vooral steeds vaker video’s voorbij komen die gewoon met de telefoon zijn gefilmd. Zo komen ze authentieker en persoonlijker over. Vaak bevatten ze ook een persoonlijk verhaal. Een goede manier om te laten zien wie je bent en waar je voor staat.
Je merkt misschien dat je al deze strategieën uitvoert met je persoonlijke account. Naar onze mening is dit veel beter dan communicatie vanuit je bedrijfspagina. Het gaat om het maken van connecties, om het opbouwen van een netwerk. Het persoonlijke aspect is daarbij heel belangrijk.
Meer slimme tips voor snelle groei? Volg dan een training growth hacking! In één of twee dagen leer je alles over de growth mindset, het opstellen van groei KPI's en handige tools.