1. Optimaliseer bestaande links. Zoek contact met webmasters van sites die al naar je linken en vraag of ze de ‘klik hier’ anchor text kunnen wijzigen in een wat meer omschrijvende tekst. Dit verhoogt vaak niet alleen de doorklikratio, maar ook de relevantie. Het optimaliseren van bestaande links betekent overigens niet dat je alle bestaande inkomende links moet (laten) aanpassen, beperk je tot enkel de belangrijksten.
2. Creeër een ‘link naar ons’-pagina, waarop je eventueel ook banners, buttons of een logo plaatst. Het klinkt heel simpel, maar kan -zeker in sommige branches- erg goed werken.
3. Zijn er bepaalde gedeelten (zoals een leden-sectie of een ander privé-hoekje) afgesloten voor zoekmachines via een robots.txt file of via meta-noindex? Probeer er dan voor te zorgen dat eventuele linksnaar deze pagina’s worden omgezet in links naar pagina’s die zoekmachines wél mogen bezoeken, en dus meetellen.
4. Gebruik een spellingscontrole. Mensen zullen eerder linken naar een website, artikel of pagina die correct gespeld is, een pagina vol spelfouten ziet er immers erg onprofessioneel uit.
5. Zoek naar websites die je bedrijfsnaam of URL al wel noemen, maar geen (klikbare) link hebben geplaatst. Dit kan bijvoorbeeld via Yahoo!. Neem vervolgens contact op met de betreffende websites.
Bron: tribal-im.com