De aandacht van je doelgroep trekken is steeds lastiger: een zee aan social media-berichten overspoelt dagelijks alle timelines. Toch doen sommige bedrijven het steengoed. Hun posts krijgen volop likes, shares en genereren nieuwe volgers. Hoe zorg jij ervoor dat jouw berichten ook zulke goede resultaten krijgen? Trainer en social media-expert Paulus Veltman geeft 5 tips waar je direct mee aan de slag kunt.
1. Kruip in je doelgroep
Bedenk voor je begint goed voor wie de tekst bedoeld is. Schrijf ‘m daarna op alsof je tegen iemand uit die doelgroep praat. Zo schrijf je lekker ‘naturel’ en sluit je bericht aan bij de belevingswereld van je doelgroep. Twee vliegen in één klap dus.
2. Stop met samenvatten
Heb je een blog of artikel geschreven en wil je je doelgroep via social media naar je site leiden? Maak dan nooit een samenvatting van het langere verhaal, maar trigger je doelgroep door duidelijk te maken waarom ze je verhaal móeten lezen. Zo verleid je je doelgroep naar je website om het volledige verhaal te lezen, en dat is precies wat je wilt.
3. Gebruik #hashtags goed
Hashtags werken op elk social mediakanaal net even anders. Daarom is het niet handig om exact hetzelfde bericht te gebruiken voor bijvoorbeeld Instagram en Facebook. Denk bij elk bericht dus goed na waar je het gaat plaatsen, en kies hashtags die daar bij passen. Zo werken hashtags op de populairste kanalen:
- Twitter: hashtags geven het onderwerp van de tekst aan.
- LinkedIn: hashtags zijn vaak vakthema’s.
- Facebook: je kunt hashtags beter niet gebruiken. Uit onderzoek blijkt dat Facebookberichten met hashtags minder engagement genereren.
- Instagram: hashtags zijn onmisbaar om gevonden te worden. Je wilt zoveel mogelijk hashtags toevoegen die bij jouw bericht passen.
4. Houd het bij één call to action
Call to actions zijn belangrijk als je wilt dat lezers iets doen met je bericht. Zet alleen nooit meerdere cta’s in één post. Vaak kiezen lezers maar één actie uit, of erger nog, ze raken in de war en doen helemaal niets. Zet dus één duidelijke call to action in je bericht, dan heb je de meeste kans dat het effectief is.
5. Combineer tekst en beeld
Berichten zonder plaatje zijn kansloos. Dus: combineren maar! Gebruik de kracht van tekst en beeld. Een goed voorbeeld zijn de mooi vormgegeven vacatures die je op LinkedIn vaak ziet. In de afbeelding zie je al kort waar het over gaat, en in de tekst onder het plaatje staan de details. Pas wel op dat je je afbeelding niet te vol stopt met tekst.
Meer leren?
Schrijf jij regelmatig teksten voor social media, maar vind je het lastig om een effectieve post te maken? Volg de ééndaagse training Schrijven voor Social Media van Paulus en ga aan de slag met concrete schrijfformules, zodat ook jouw berichten de gewenste comments en likes krijgen!
Paulus Veltman
Paulus is een internationale keynotespeaker, trainer en consultant. Hij vertelt met passie over nieuwe technologie en online media en specialiseert zich in online storytelling en de beeldexplosie. Cursisten omschrijven Paulus steevast als ervaren en enthousiast. Opvallend aan een training van Paulus is zijn persoonlijke aanpak; als cursist weet je zeker dat jouw specifieke praktijksituatie aan bod komt.