Je hebt een goed idee voor een nieuwe dienst of een nieuw product. Daar ga je veel mensen blij mee maken! Maar is dat wel echt zo? Daar kom je alleen achter door te gaan testen. Blijken gebruikers toch niet te reageren zoals verwacht? Dan ga je terug naar de tekentafel. Misschien moet je zelfs het hele idee heroverwegen. Als je nog niet weet hoe je gebruikers gaan reageren is het natuurlijk zonde om al heel veel tijd en geld te investeren. Daarom voer je tests niet uit met een "af" product, maar met een prototype. Een goedkope, snel te realiseren versie van je product. Maar hoe maak je die? Wij geven je 7 suggesties.
1. Doe alsof (Wizard of Oz Test)
De Wizard of Oz Test is de meest realistische manier van prototyping. Dit prototype voelt heel echt, maar is het niet. Voor de gebruiker lijkt alles automatisch te gaan, maar achter de schermen vindt er stiekem heel wat manueel werk plaats. Dit is een hele goede manier om feedback te verzamelen, omdat de uiteindelijke gebruikservaring (bijna) geëvenaard wordt. Er zal alleen wat vertraging zijn, doordat mensen nu eenmaal minder snel zijn dan computers.
2. Creëer advertenties i.c.m. landingspagina’s
Om te testen of mensen überhaupt geïnteresseerd zijn in je idee kun je eens gaan testen met advertenties. Aan de hand van het aantal kliks en reacties op de advertentie kun je goed bepalen of mensen je aanbod interessant vinden. Vanuit de advertentie kun je mensen doorsturen naar een landingspagina, waarop je meer uitleg geeft. Je kunt mensen zich hier ook laten inschrijven voor een nieuwsbrief, zodat je ze op de hoogte kunt houden van ontwikkelingen. Je hebt zo direct een lijst met mensen die je kunt uitnodigen voor verdere tests.
3. “Bouw” een app
Er bestaan handige tools waarmee je met heel weinig moeite een prototype voor een app kunt maken. Met POP maak je afbeeldingen gemakkelijk interactief. Maak een design in Sketch, Photoshop of gewoon met pen en papier. Upload ze in POP en voeg transities, interacties en lagen toe. Je hebt geen code skills nodig!
4. Maak een uitlegvideo
Je hoeft natuurlijk niet per sé iets te maken. Soms is het verhaal genoeg. Dat is waar Dropbox in de beginfase gebruik van heeft gemaakt. Zij maakten een demonstratievideo en deelden deze op populaire online communities waar hun doelgroep zich bevindt. Binnen een dag hadden ze 60.000 inschrijvingen.
Nou is het idee in deze video al best ver uitgewerkt. Dat is niet per sé nodig. Je kunt bijvoorbeeld ook beginnen met een slideshow van schetsen of designs. Maak het in het begin vooral niet te moeilijk!
5. Maak een 3D prototype
Heb je een idee voor een fysiek product? Dan kun je een 3D model maken. Gebruik klei, papier maché, karton, draad en andere dingen die je thuis of op kantoor hebt rondslingeren. Google maakte zijn eerste prototype voor de Google Glass ook op deze manier. Binnen 1 dag was hij af.
Tegenwoordig is het trouwens ook steeds toegankelijker om prototypes te 3D-printen.
6. Start een crowdfunding actie
Nog een goede manier om te testen of een idee kans van slagen heeft: zet een crowdfunding actie op. Kijk bijvoorbeeld eens op Kickstarter. Hier staan genoeg projecten op die nog in de prototype fase zijn. Pas zodra genoeg mensen hun interesse hebben getoond ga je het idee echt realiseren. Dit is ook direct een mooie manier om feedback te verzamelen. Mensen kunnen namelijk ook op het project reageren.
7. Gebruik papier
Dit is misschien wel de makkelijkste manier om een prototype te maken. Gebruik papier! Je kunt hier zelfs user interaction mee testen. Een mooi voorbeeld zie je in onderstaande video:
De prototyping fase is een onderdeel van de Design Thinking methode. In onze training Design Thinking in a Day leer je in één dag hoe je een oplossing ontwikkelt waar je gebruikers écht op zitten te wachten. Meld je snel aan! Voor het maken van wireframes, bekijk onze trainingen Axure RP (wireframes maken), Visual Design met Sketch en Invision of Visual Design met Adobe XD.