Wil jij voor jouw bedrijf zo snel en efficiënt mogelijk waarde creëren? Agile Marketing is een effectieve en snel groeiende manier om dit te bereiken. Met Agile Marketing leer je nog beter inspelen op de veranderende wensen van jouw klanten. Jij snapt precies wat de waarde van jouw bedrijf is voor je doelgroep en daarmee verbeter je al jouw marketinguitingen.
Waar komt Agile marketing vandaan?
Sinds een aantal jaren is de term ‘agile’ niet meer weg te denken uit de bedrijfswereld. Agile betekent letterlijk ‘wendbaar’ en ‘flexibel’. De werkwijze wordt op steeds meer vakgebieden toegepast en zorgt ervoor dat je snel kunt inspelen op de behoeftes van jouw klanten. Maar waar komt de term Agile Marketing vandaan en hoe heeft het zich ontwikkeld?
Snel waarde creëren
Het Agile Marketing Manifesto, dat in 2012 is gepresenteerd, vormt de basis van de werkwijze. De focus ligt op snelle interactie met de klant, zodat op tijd kan worden bijgestuurd. Je werkt niet langer met grote jaarplannen en lange projecten, maar met korte tests, zodat je zo snel mogelijk feedback kunt verzamelen. Zo creëer je heel snel waarde. Je werkt in verschillende teams, met verschillende disciplines, in een korte sprint naar de eerste versie van een product of dienst.
Met Agile Marketing leer je van de data die jij in je bezit hebt. Deze laat namelijk perfect zien waar jouw klanten mee bezig zijn en welke marketinguitingen voor hen wel of juist niet werken. Zo weet jij precies wie jouw klanten zijn en wat voor behoeftes ze hebben.
Verklein risico’s
Ook verklein je risico’s met Agile Marketing, omdat je open staat om van je klanten te leren. Campagnes zijn ingezet op kleine, korte en snelle tests in plaats van één enorme marketingcampagne die misschien wel een grote misser is. Ook speel je met kleine campagnes sneller en directer in op trends en concurrenten.
Zo werkt het in de praktijk
Wat vaak in één adem met Agile Marketing genoemd wordt is Scrum. Anders dan Agile Marketing, wat meer een filosofie is, is Scrum een tool of een framework om de gedachtegang bereiken. Wanneer je gebruik maakt van Scrum werk je in korte cycli van 1-4 weken, die ook wel sprints genoemd worden. Als je dit toepast op een grote marketingcampagne werk je niet meer in eilandjes, maar breng je diverse afdelingen van je bedrijf samen in kleine, multidisciplinaire teams. Vervolgens splits je het project in delen (sprints). Ieder deel wordt direct na afronding gelanceerd. Zo ga je heel vroeg live met je campagne, wat je wendbaar maakt. Tijdens dit proces houd jij je voortdurend bezig met het meten van de respons van jouw klanten en de markt. Na iedere sprint gebruik je de data van het vorige deel om de volgende sprint vorm te geven.
Scrum en Kanban, waar ligt het verschil?
Naast het gebruik van Scrum zijn er nog een aantal andere manieren om Agile Marketing toe te passen. Een bekende vorm is Kanban. Een groot verschil met Scrum is dat je bij deze methode niet met sprints werkt. Het is een continu proces, waarbij ook continu dingen worden opgeleverd. Je maakt met je team de workflow overzichtelijk met drie lijstjes:
- To do
- Doing
- Done
Soms wordt hier ook nog “Waiting for feedback”, “Ready for test” en “Testing” aan toegevoegd.
Nu lijkt dit misschien niet heel speciaal, maar de grote kracht van deze methode zit hem in het feit dat elke categorie maar een beperkt aantal taken mag bevatten. Dat creëert focus en daarmee verhoog je de productiviteit van het team. Teamleden worden gedwongen om taken eerst gefocust af te ronden, voor ze aan de volgende taak kunnen beginnen. Zo worden taken efficiënter én vaak met een hogere kwaliteit opgeleverd.
Nog een belangrijk voordeel van Kanban is dat het visueel is. Je creëert een zogenaamde “information radiator”. Iedereen kan in een oogopslag zien in welke mate de sprintdoelen worden bereikt en waar knelpunten optreden. Dat maakt een heleboel voortgangsrapportages, e-mails en vergaderingen overbodig.
Verder zal het voor sommige organisaties fijn zijn dat je bij deze methode niet in kleine teams hoeft te werken. Zo hoef je dus niet direct je hele manier van werken om te gooien.
Overigens kunnen Kanban en Scrum ook gecombineerd worden. Tijdens de sprint wordt de voortgang dan door middel van Kanban bewaakt.
Dit zijn de misverstanden rondom Agile Marketing
Bij het toepassen van Agile Marketing binnen jouw bedrijf is het belangrijk rekening te houden met de misverstanden rondom deze denkwijze.
Misverstand 1: Agile Marketing is een hype van korte duur
De manier waarop marketing opereert is de afgelopen jaren enorm veranderd. Dit heeft te maken met grote hoeveelheid technische ontwikkelingen en de snelheid waarop consumenten dit adopteren. Deze periode ligt tegenwoordig onder een jaar. Agile Marketing sluit hier naadloos op aan. Het geeft jouw organisatie de handvatten om flexibel op vernieuwingen in te spelen.
Misverstand 2: er is geen visie nodig bij Agile Marketing
Het maken van gedetailleerde plannen sluit inderdaad niet aan bij de gedachtegang van Agile Marketing, maar het is nog steeds van groot belang dat alle neuzen dezelfde kant op staan. En dit doe je het beste door samen een visie te ontwikkelen. Zo gaan jullie met dezelfde uitgangspunten aan de slag!
Misverstand 3: Agile Marketing werkt alleen bij jonge, hippe bedrijven
Het gevoel heerst dat Agile Marketing niet werkt in een traditionele kantooromgeving. Het tegendeel is waar. Goed inspelen op de klantbehoeftes is voor iedere organisatie essentieel. Bij Agile Marketing is het belangrijk dat het team open staat en gemotiveerd is om iets nieuws te proberen. Op die manier is het niet moeilijk om de mindset onder de knie te krijgen.
Misverstand 4: Je kunt alles oplossen met Agile Marketing
Samenwerken is bij Agile Marketing cruciaal. De mindset die hierbij ontwikkeld wordt is er niet van de een op de andere dag. En waar mensen moeten samenwerken is de kans op onenigheid aanwezig. Maar dit neemt niet weg dat Agile werken en daarmee Agile Marketing meer oplevert dan de traditionele manier van werken.
Misverstand 5: Agile is iets van de uitvoering
Het succes van Agile transformaties blijkt keer op keer af te hangen van de mate waarin het (hoger) management de methode omarmt en de uitvoering steunt.
Misverstand 6: Scrum is à la carte
Scrum is een doordachte en beproefde methode. Het is geen à la carte model. Het zomaar weglaten van rollen, rituelen of instrumenten die al decennia deel uitmaken van de methode verkleint de kans van slagen enorm. De kracht van Scrum zit juist in het beperkt aantal rollen en rituelen en in instrumenten zoals Backlogs en het Scrum board. Zonder die elementen ben je niet aan het Scrum’en, niet echt.
Wil jij leren hoe je dit in de praktijk brengt? Meld jezelf dan aan voor onze training Agile marketing scrum!