Maak kennis met Daan Boekhoorn, founder van Converseon: een onlinemarketingbureau gevestigd in Weesp. Zelfstandig ondernemer worden was een spannende stap met een pasgeboren zoontje, maar met de Google Master-opleiding achter de rug én vijf Google-certificaten op zak waagde hij de sprong. We spreken Daan over zijn leven voor, tijdens én na zijn opleiding bij Competence Factory.
Dit is Daan Boekhoorn, founder van Converseon Online Marketing
Volgde Google Master, Online marketingstrategie en Conversie-optimalisatie.
Ha Daan, hoe kwam je op het idee om Converseon te starten?
‘In m’n carrière heb ik verschillende sales- en marketingrollen gehad. Daarbij was ‘online’ telkens een onmisbare bron: van sales-informatie én voor leadgeneratie. Toen ik voor mijn voormalige werkgever een business development-team moest opzetten, besefte ik hoe ontzettend veel waarde die online leads eigenlijk vertegenwoordigden. Dat zette me aan het denken. Als online leads bij een relatief klein bedrijf al zo veel opleveren, hoe zit het dan met de totale markt? Samen met vriend en collega Arjen de Groot filosofeerde ik hierover. We droomden voorzichtig van een eigen bureau, maar daar bleef het in eerste instantie bij.’
Wanneer deed je dat wel?
‘De plannen moesten eerst concreter en serieuzer worden. Arjen was net getrouwd en mijn vriendin en ik verwachtten een zoontje. Bovendien hadden we het in onze banen naar ons zin, dus het was een grote en spannende stap om die op te zeggen. Op een gegeven moment waren Arjen en ik er klaar voor, we hadden een concreet plan gemaakt en een paar proefopdrachten gedaan. Die gingen zo goed dat we Converseon inschreven bij de KvK.
"In korte tijd leerde ik de fijne kneepjes van Google Ads, Analytics en Tag Manager kennen, en haalde ik drie Google-certificaten"
Tegelijkertijd wilde ik mijn kennis van online marketing en leadgeneratie aanscherpen en de erkenning hebben van een gerenommeerde opleider. Daarvoor ging ik op zoek naar een praktisch opleidingstraject, want de theorie had ik al op de HES gehad. Ik kwam uit bij het Google Master-traject van Competence Factory: hands-on en compleet. In korte tijd leerde ik de fijne kneepjes van Google Ads, Analytics en Tag Manager kennen, en haalde ik verschillende Google-certificaten. Als opfrisser volgde ik ook de training Online marketingstrategie en Conversie-optimalisatie.’
Wat was het belangrijkste inzicht dat je uit die trainingen haalde?
‘Belangrijker dan één inzicht was dat verschillende puzzelstukjes op hun plaats vielen. Dankzij de trainingen begon ik het geheel te zien, in plaats van de losse brokjes kennis die ik van online marketing had: leads genereren aan de hand van data. Data is voor mij de belangrijkste bron om leads te genereren. Ook zag ik hoe leadgeneratie en online marketing in elkaar grijpen en begrijp ik beter welke waarde dit vertegenwoordigt voor bedrijven.
"Uiteindelijk hadden Arjen en ik genoeg munitie om A.S.A.P-model te ontwikkelen, de succesformule van Converseon"
Uiteindelijk hadden Arjen en ik genoeg munitie om hét model van Converseon te ontwikkelen: A.S.A.P. Dat staat voor ‘as soon as possible’-resultaat. Bij ons betekent het ook ‘Analyseren – bijvoorbeeld van van data en rankingfactoren, Strategische doelen stellen, Actieplan opzetten en Planmatig uitvoeren’. Via dit stappenplan helpen we bedrijven in allerlei soorten en maten aan succesvolle online marketingcampagnes en leadgeneratie.’
Wat zijn je plannen voor de toekomst?
‘In maart dit jaar zegde ik mijn baan op om fulltime met Converseon aan de slag te kunnen. Vreemd genoeg op een kantelpunt in mijn leven: ik had net een zoon gekregen. Toch – of misschien juist daardóór – durfde ik het aan. In korte tijd is ons team gegroeid naar vijf medewerkers. Dat tempo hoeven we niet per se vast te houden, we hoeven geen multinational te worden. Liever gaan we voor gezonde groei in een informele en professionele sfeer, waarbij we een herkenbare partner zijn voor onze klanten en relaties. Het belangrijkste is dat onze klanten succes blijven boeken en dat wij plezier houden in ons werk. Converseon is klaar voor de toekomst!’