Effectief problemen oplossen, en er nog plezier in hebben ook: dat willen we toch allemaal? Design Thinking is een methode waarmee je dat voor elkaar krijgt. Trainer Maarten Jurriaanse vertelt wat Design Thinking nou eigenlijk is, waar het vandaan komt, hoe je het toepast en waarom hij er zelf zo enthousiast over is.
Wat is Design Thinking?
Design Thinking is eigenlijk van alles tegelijk. Om het toch tastbaar te maken, gebruik ik meestal vier definities. Als je het mij vraagt, is Design Thinking een:
- raamwerk voor innovatie
- manier van kritisch denken
- methode om samen te werken
- mindset waarbij je je probleem en de oplossing benadert vanuit de gebruiker
Innovatieraamwerk
Design Thinking als innovatieraamwerk bestaat uit allerlei methodieken waarmee je keuzes creëert (“divergeren”) en maakt (“convergeren”). Bij Design Thinking onderzoek je altijd eerst de bestaande situatie van gebruikers: welke taken moeten ze vervullen, welke problemen komen ze tegen en waar hebben ze behoefte aan? Vervolgens bedenk je meerdere ideeën die een oplossing kunnen bieden. Daarvan maak je de beste oplossing testbaar, aan de hand van prototypes die je bij je gebruikers test en valideert.
Kritisch denken
Mensen zijn, vaak onbewust, geneigd om voor de bekendste oplossing te kiezen. Die kan vaak prima een deel van het probleem oplossen, maar helpt je niet om tot nieuwe inzichten te komen. Vaak stellen we niet genoeg kritische vragen en trekken we onze eigen aannames niet in twijfel: we zien wat we denken te zien. Design Thinking helpt je om voorbij deze automatismen te denken.
Samenwerken
Aan de basis van Design Thinking staat een proces waarbij uiteenlopende perspectieven samen worden gebracht. Vaak zitten er in die verschillende perspectieven patronen, die je met verschillende “mapping tools” zichtbaar maakt. Door zo je data te structureren, kom je tot nieuwe inzichten en kun je (voorlopige) conclusies trekken en keuzes maken.
Mindset
Een van de belangrijkste vaardigheden die je met Design Thinking ontwikkelt, is empathie: je kunnen verplaatsen in anderen. Dat kunnen stakeholders zijn, maar de focus ligt op de eindgebruiker. Hoe ziet de wereld eruit door de ogen van een klant, patiënt, burger of medewerker, en welk effect heeft jouw handelen op die persoon? Mensen zijn emotionele en sociale wezens, waardoor beslissingen vaak minder rationeel zijn dan we denken. Daarom is het belangrijk dat jeopenstaat voor de ervaring van een ander. Vaak ligt daar de sleutel voor een oplossing.
Waar komt de naam Design Thinking vandaan?
Het idee achter Design Thinking ontwikkelde zich al in de jaren 60. Het begon als een creatieve manier om complexe problemen op te lossen en won vooral aan populariteit doordat David Kelley, met zijn ontwerpbedrijf IDEO en connecties bij de universiteit van Stanford, de methode en denkwijze verder probeerde te brengen dan alleen de wereld van ontwerpers.
Creatiever aan de slag? Lees onze tips.
Waarom Design Thinking?
Met Design Thinking focus je op de echte pijnpunten, doelen en behoeften van gebruikers. Daardoor hebben innovaties een grotere kans van slagen. Daarnaast is Design Thinking een van nature inclusieve manier van werken, wat een groot effect heeft op je medewerkertevredenheid. Medewerkers voelen zich meer betrokken en gewaardeerd als je samen met hen oplossingen ontwerpt. Ze begrijpen ook beter waar ze het voor doen en welke financiële, emotionele en sociale waarde ze voor de organisatie creëren.
Volgens een Forrester-onderzoek uit 2018 levert Design Thinking uiteindelijk een veel efficiëntere ‘time to market’. De productontwikkeltijd wordt met 75% verkort, er worden 66% minder onnodige features ontwikkeld en de Return on Investment gaat met 300% omhoog. Ronkende cijfers, wat uiteraard niet wil zeggen dat je Design Thinking makkelijk in je eigen organisatie toepast.
Hoe pas je het toe?
Dat is dus niet eenvoudig. Wil je Design Thinking echt goed leren toepassen, dan is alleen een leuke training of workshop volgen niet genoeg. Om er ook op langere termijn van te profiteren, moet je je de vaardigheden, methodieken en mindset van Design Thinking organisatiebreed eigen maken. Dat vergt een heldere visie en ondersteuning vanuit de top en het brede management. Daar ligt best een uitdaging, want vaak staat de Design Thinking-aanpak haaks op de traditionele hiërarchie, organisatiestructuren en ontwikkelprocessen van een organisatie.
Waarom ben jij zo’n fan van Design Thinking?
Voor mij is Design Thinking de beste manier om productief én met plezier samen te werken aan problemen en kansen.
Ik word ontzettend blij als ik de kwartjes hoor vallen bij de teams die ik begeleid en als mensen lol hebben. Vooral als ze vaardigheden bij zichzelf ontdekken, waarvan ze niet wisten dat ze die hadden. Mensen zijn ongelooflijk prachtige en inspirerende wezens!
Wie moet er vandaag nog beginnen met Design Thinking?
Iedereen die nieuwsgierig is, bereid is om te leren, de wereld wil verbeteren en zichzelf wil overstijgen. Niemand is te groot of te klein om de uitdaging aan te gaan. Zeker nu is die nieuwe blik belangrijk. De sociale, maatschappelijk en ecologische uitdagingen waar we nu voor staan, vragen namelijk om een andere manier van denken en doen. We kunnen onze problemen niet oplossen door hetzelfde te blijven doen.
Enthousiast geworden over Design Thinking?
Bekijk hier welke trainingen je bij ons kunt volgen:
Leer in één dag hoe je design thinking toepast om innovatieve concepten uit te werken.
Voor marketeers, designers en start-ups die op een creatieve manier willen innoveren.
Leer in 2 dagen hoe je een Design Thinking-programma opstelt en teams hierin begeleidt.
Over Maarten
Maarten is ervan overtuigd dat we al onze dromen kunnen waarmaken, als we onze verbeeldingskracht maar durven aan te spreken. Na zes jaar zweten en feesten als designer bij Studio Dumbar, startte hij in 2004 met vier partners PingPong Design op: een creatief bureau dat merken, producten en verhalen ontwerpt voor opdrachtgevers in binnen- en buitenland. Hij ontdekte dat de beloftes die opdrachtgevers aan klanten doen, vaak niet stroken met hoe zo’n opdrachtgever handelt. Sindsdien probeert Maarten de verbinding te leggen tussen aanbieders en gebruikers. Zodat teams voortaan wél radicale beloften kunnen doen én waarmaken.