App-gebruikers zijn anders dan reguliere online respondenten, ze zijn namelijk een stuk assertiever. Dat is de opvallende conclusie uit onderzoek van MWM2 voor een niet nader genoemde, grote Nederlandse bank.
De respondenten werd gevraagd een bestaande iPhone-app te testen. De resultaten daarvan zouden worden gebruikt bij de ontwikkeling van een nieuwe app.
Van de respondenten die de app hadden gedownload, maakte 75 procent er ook regelmatig gebruik van, variërend van dagelijks tot enkele keren per maand. Een kwart gebruikte de (gratis) app een of meer keren per half jaar, of in het geheel niet.
Ideale app
Bij de beoordeling van de respons viel het de onderzoekers op dat iPhone-gebruikers assertiever waren in hun antwoorden dan andere respondenten.
Vooral degenen die de bestaande app een onvoldoende gaven, waren duidelijker in hun reacties en adviezen voor een in hun ogen ideale app. Ze schroomden niet om kritisch te kijken naar de huidige app-mogelijkheden en -onmogelijkheden en waren bereid om mee te helpen in de ontwikkeling tot de optimale app.
In tegenstelling tot andere situaties, waarbij het zo is dat respondenten die negatief zijn in hun antwoorden het product of dienst waarschijnlijk niet gaan gebruiken, was deze conclusie bij iPhone-gebruikers niet aan de orde.
Co-creëren
De onderzoekers menen dat bestaande app-gebruikers de ideale doelgroep zijn voor het co-creëren van een applicatie. "Elk bedrijf dat een nieuwe app wil ontwikkelen, zou huidige gebruikers moeten vragen mee te denken over de ontwikkeling, alleen zo leer je wat je doelgroep echt wil gebruiken", aldus John Ruiter, senior research consultant bij MWM2.
Daarnaast blijkt dat een derde van deze app-gebruikers bereid is te betalen voor een optimaal functionerende app. Dat is dan wel afhankelijk van het gebruiksdoel van de app en hoe deze behoefte via de app kan worden ingevuld, aldus de onderzoekers.