Apple heeft in de App Store de mogelijkheid gelanceerd om abonnementen aan te bieden. Hierdoor kunnen gebruikers van een iPhone of iPad een abonnement nemen op tijdschriften, kranten of andere media.
Apple krijgt 30 procent van het betaalde bedrag van abonnementen die in een applicatie worden afgesloten. Hierop is veel kritiek geweest door uitgevers, omdat zij dit een te hoog percentage vinden. Ook vinden uitgevers dat nieuws ‘zonder beperkende voorwaarden' moet kunnen worden geconsumeerd.
Onafhankelijk
Apple-directeur Steve Jobs stelt hen echter gerust: "Als Apple een nieuwe abonnee introduceert, krijgt Apple 30 procent. Als de uitgever een bestaande of nieuwe abonnee introduceert, mag deze de volle 100 procent houden en krijgt Apple niks." Met andere woorden: uitgevers mogen onafhankelijk van Apple ook dezelfde abonnementen aanbieden, bijvoorbeeld via de krant of een website.
Apple stelt wel de eis dat in de app hetzelfde abonnement moet worden aangeboden door de uitgever, voor dezelfde prijs of minder. Daarnaast is het niet meer mogelijk om links aan te bieden in een applicatie die buiten de App Store om betalingen kunnen verwerken. Alle in-app betalingen moeten dus via het systeem van Apple worden verwerkt.
Afstaan van persoonlijke gegevens
Voor consumenten is er bij het afsluiten van het abonnement de keus om hun persoonlijke gegevens wel of niet af te staan aan de uitgever. Dit ligt nog gevoelig bij veel publicaties, zonder deze informatie kunnen ze geen directe band aangaan met hun lezer. Waar het niet willen afstaan van gegevens bij traditionele abonnementen geen optie was voor de lezer, is het bij Apple nu dus wel mogelijk.