Bron: Special Web App Tablet Design & Development Competence Factory 2016
1. Mobile blijft ‘hot’
Mobile blijft groeien en user interface design voor mobile is hot. Organisaties beginnen met ontwikkelen voor mobile en brengen daar van uit de website voor de desktop uit. De conversie is beter en websites worden meer op smartphones en tablets bekeken dan op desktops.
2. Populariteit apps daalt en responsive websites belangrijk
Met HTML5 wordt steeds uitgebreider en wordt veel ingezet voor het maken van apps omdat je volledig vrij bent van platform en App Store. Veel organisaties investeren in ‘responsive’ websites waarbij de website zich aanpast aan de omvang van het scherm waarop de website wordt opgevraagd en de website zich gedraagt als app.
3. Less is more
Mobile, web en app design heeft de kunst van het weglaten de nitief op de kaart gezet. Rust en overzicht communiceert en verkoopt beter. Gebruikers willen overzichtelijke en snelle apps en websites die uitnodigen tot lezen en terug te keren.
4. Contentcreatie vanuit hele organisatie
Content is inmiddels een marketingbrede tool die geproduceerd wordt vanuit de hele organisatie. Contentmarketeers moeten er voor waken dat er geen overlaad ontstaat waardoor men het doel voorbij schiet. Om alle content en artikelen te managen zijn speci eke programma’s op de markt met slimme koppelingen waardoor je content sneller op meerdere platformen kunt plaatsen. In onze Adobe special lees je meer over de contentmarketingtools van Adobe.
5. Snelheid wordt nog belangrijker
Wanneer je wilt tegengaan dat mobile bezoekers afhaken is snelheid belangrijk. Je weet immers nooit wat voor bandbreedte of device iemand gebruikt. Kennis van de opbouw en bestandsgrootte is belangrijk voor zowel de manager als de designer en/of developer.
6. Worden SWF en Flash de nitief verbannen?
Mobile ontwikkelingen hebben Flash als browserplatform uitgerangeerd. Gelukkig kan Flash omgezet worden naar HTML5 en blijft Flash als ontwikkelplatform interessant. De logica achter de teloorgang van Flash is dat websites snel en e ciënt moeten draaien.
7. Nieuwe interface-elementen bij websites en apps
In veel nieuwe apps navigeer je met een eenvoudige ‘swipe’. Ook zie je steeds vaker een openspringend carrousel en zie je breakpoints die aangeven dat er meerdere schermen zijn.
8. Tablets, phablets en bedrijfsapps
Terwijl de pc concurrentie heeft van tablets, hebben tablets zelf concurrentie van de steeds groter wordende tablets; ‘phablets’. Apps voor tablets worden steeds vaker ontwikkeld als een bedrijfsapp die speciek voor een doelgroep wordt gemaakt. Ook het interaction design van bedrijfapplicaties krijgt daarbij aandacht. Competence Factory heeft diverse toptrainers die uw organisatie hierin kunnen bijstaan.