Je lezer hangt aan je lippen, wordt steeds enthousiaster en is aan het einde van de tekst overtuigd van jouw product of dienst. Een goede commerciële tekst doet precies dat. Maar hoe schrijf je zo’n tekst? Het antwoord is eigenlijk heel simpel: zie je tekst als een verkoopgesprek met je lezer. Het grote verschil met een echt verkoopgesprek is natuurlijk dat je het niet tegen één persoon hebt, maar tegen heel veel mensen tegelijkertijd. Toch kun je een tekst ook als een gesprek laten aanvoelen. Hoe je dat doet vertellen we je in dit artikel.
Ken je doelgroep
Tijdens een verkoopgesprek speel je in op de problemen en behoeften van de klant. Maar wat doe je als duizenden mensen jouw tekst lezen? Je kunt proberen iedereen aan te spreken en de tekst algemeen houden, maar dat maakt je tekst veel minder krachtig. Als je iedereen probeert aan te spreken, spreek je juist niemand aan. Daarom is het belangrijk om een hele duidelijke doelgroep te kiezen voor je commerciële tekst. Als jij richting een specifieke doelgroep schrijft zal deze doelgroep zich herkennen in jouw verhaal. Het is alsof jij het tegen hen persoonlijk hebt; net als in een echt verkoopgesprek!
Maak een persona
Een mooie manier om jouw doelgroep helder te krijgen is het creëren van een persona. Een persona is een beschrijving van één fictief persoon, die jouw ideale klant vertegenwoordigt. Die persoon houd je in gedachten tijdens het schrijven. Hiermee voer je dus als het ware jouw verkoopgesprek.
Wanneer je gaat bedenken wie jouw ideale klant is kun je deze vragen stellen:
- Wat voor mensen zou ik graag als klant willen?
- Wat voor mensen hebben interesse in mijn dienst/product?
Een persona kun je zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Probeer deze algemene informatie er in elk geval in op te nemen:
- Foto (een stockfoto bijvoorbeeld)
- Leeftijd
- Geslacht
- Woonplaats
- Woonsituatie
- Beroep
- Hobby’s
- Veelgebruikte apparaten
- Veelgebruikte social media kanalen
En beantwoord deze meer diepgaande vragen over jouw ideale klant:
- Wat voor interesses heeft jouw ideale klant?
- Wat vindt jouw ideale klant belangrijk?
- Wat voor angsten heeft jouw ideale klant?
- Tegen welke problemen loopt jouw ideale klant aan?
Zet alles uiteindelijk netjes in een document, zodat je de persona er steeds weer even bij kunt pakken.
Spreek je lezer direct aan
Dan is het nu tijd om te gaan schrijven. Zodra we daarmee beginnen gaan we vaak in een vreemd standje. Ineens gaan we over op veel formeler taalgebruik en beginnen we te praten over ‘men’ en ‘veel organisaties’. En dat terwijl je over het algemeen niet zo met je klanten praat in het echte leven. Waarom in je teksten dan wel? Spreek je lezers in je commerciële tekst zoveel mogelijk direct aan. Gebruik dus lekker veel je, jij, jullie en jouw (of u, maar alleen als je dat in het echte leven ook doet). Iemand die zich aangesproken voelt gaat namelijk veel sneller over tot actie.
De juiste volgorde van je commerciële tekst
Een verkoopgesprek in het echte leven verloopt vaak ongeveer zo:
- Introductie
- Achterhalen probleem
- Achterhalen behoefte (ideale situatie)
- Aanbod
- Deal sluiten
Bij een commerciële tekst kun je het eigenlijk precies hetzelfde aanpakken. Het enige verschil is dat jij het probleem en de behoefte niet ter plekke kunt achterhalen. Gelukkig heb jij je voorwerk gedaan. Je weet namelijk al welke problemen en behoeften er spelen bij jouw doelgroep. In je tekst ga je deze problemen en behoeften alleen nog even benadrukken, zodat je lezer denkt: hé, dit gaat over mij! Vervolgens kom je met je aanbod. Hoe lost jouw dienst of product het probleem van de lezer op en hoe helpt het de lezer bij het creëren van zijn/haar ideale situatie? Vervolgens “sluit je de deal” door middel van een call to action.
Wil jij alles leren over Persuasive copywriting en het overtuigen van jouw lezer? Meld je dan aan voor onze training.