René Steuer is oprichter van Competence Factory. Hij werkt al 26 jaar in het opleidingsvak, en was ooit pionier op het gebied van nieuwe media en direct marketing. Ook nu nog is hij dagelijks bezig met innovaties in online marketing. We spreken hem over zijn verwachtingen én ambities voor de toekomst.
Wat is de missie van Competence Factory?
‘Opleidingen verzorgen is voor ons geen doel op zich. We willen er vooral aan bijdragen dat bedrijven hun creatieve en ICT-projecten sneller succesvol afronden. Daarom faciliteren we naast kennisoverdracht ook complete projecten, bijvoorbeeld door specialisten, apparatuur, tools en locaties aan te bieden. Door innovatief te blijven denken én doen, helpen we organisaties om flinke stappen vooruit te zetten.’
‘Innovatie zit in ons DNA. We zijn enorm nieuwsgierig.’
Op welke uitdagingen speelt Competence Factory in?
‘Een van de grootste marketing- en communicatie-uitdagingen van organisaties ligt in hun online strategie. Grote, sexy spelers als bol.com en booking.com trekken de beste mensen naar zich toe, waardoor het voor kleinere bedrijven lastig is om goede marketeers, programmeurs en UX-designers aan zich te binden. Zij moeten slimme bureaus of freelancers om zich heen verzamelen en hun eigen mensen opleiden. Competence Factory faciliteert dat proces. We leiden niet alleen professionals op, maar kunnen ook de juiste creatieven bij een project zoeken.’
Hoe garandeer je dat opleidingen relevant blijven?
‘In 25 jaar tijd hebben we een enorm netwerk van experts om ons heen verzameld. Allemaal enthousiaste trainers met grote belangstelling voor nieuwe ontwikkelingen. Zij helpen ons om actuele trends direct naar nieuwe trainingen te vertalen, waardoor onze colleges altijd bij de tijd zijn. En het leuke is dat de meeste trainers oprecht hun voorkeur voor ons uitspreken. Daar word ik natuurlijk blij van.’
Competence Factory belooft ‘de beste prijs-kwaliteitverhouding’. Hoe zit dat?
‘Als je topkwaliteit wilt bieden tegen een redelijke prijs, dan is ‘bezettingsgraad’ het sleutelwoord. Onze variabele pricing is hierop gebaseerd. We hebben de luchtvaart als voorbeeld genomen: doordat we altijd early bird- of last minute-aanbiedingen hebben, kunnen we tegen relatief lage kosten trainingen van hoog niveau organiseren. Zo zorgen we ervoor dat onze trainingen niet alleen bereikbaar zijn voor medewerkers van grote organisaties, maar ook voor bijvoorbeeld zzp’ers en kleinere ondernemers.’
Waar is Competence Factory te vinden?
‘We hebben drie eigen locaties: in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. Hier bieden we gezellige, eigentijdse trainingsruimtes die erop zijn ingericht om creativiteit te stimuleren. De trainingen gaan door op basis van het aantal mensen dat zich op een locatie aanmeldt. Voor bedrijven met cursisten uit verschillende windstreken is Utrecht de perfecte plek; hier zitten we vlak naast Utrecht Centraal. Voor iedereen makkelijk te bereiken dus.’
‘Af en toe filosoferen we erover om internationaal te gaan werken. We zouden meer trainingen in het Engels willen aanbieden. Bovendien wordt reizen binnen Europa steeds makkelijker; het is niet ondenkbaar dat je een dag vanuit Barcelona, Londen of Parijs overkomt om in Nederland een training te volgen. En via online marketing kunnen we onze trainingen vrij makkelijk in het buitenland aanbieden. Dus wie weet, misschien stappen we de grens over.’
Space to Create is een nieuw label van Competence Factory. Wat doen ze precies?
‘Space to Create is het zusje dat Competence Factory creatieve vleugels geeft. Het stelt onze ruimtes beschikbaar voor trainingen, workshops en brainstorms – met of zonder trainer van Competence Factory erbij. Klanten kunnen kiezen uit vergaderruimtes, trainingszalen en zelfs een eigen videostudio met greenscreens. Alle ruimtes zijn voorzien van whitewalls: muren bedekt met een whiteboard waarop je naar hartenlust kunt schrijven en tekenen. Hier kun je in een paar dagen helemaal ‘agile’ een complete website, bedrijfsfilm, brochure of business-strategie uitwerken.’
Als ik startend marketeer was, zou ik voor de training Marketing automation gaan.
Tot slot: welke training zou je zelf volgen als je een startende marketeer was?
‘Leuke vraag! Ik ben zelf een generalist met affiniteit voor IT. Daarom zou ik eerst voor een strategische basis gaan, bijvoorbeeld met Leadgeneratie en marketing automation en Growth hacking. Vervolgens zou ik de techniek induiken met de Google Master-opleiding, waarin je alles leert over zoekmachineoptimalisatie, Google Ads en Google Analytics. Voor de meer psychologische marketingtrainingen, zoals Persuasive design, Conversieoptimalisatie en Interaction design, kan ik overigens ook warmlopen.’
Welke training bij je past, hangt natuurlijk helemaal af van je talenten en interesses. Wil je je specialiseren, of ben je juist op zoek naar een bredere invalshoek? Voor jonge marketeers is de Opleiding Online marketeer een mooi startpunt om alle disciplines van online marketing te leren kennen.