Bijna 35 jaar geleden legde René Steuer de eerste spreekwoordelijke steen van Competence Factory (CF): een opleidingsinstituut dat leunt op trainers uit de praktijk. Vanuit de gedachte dat je het als professional niet alleen met hard skills redt, richt CF zich op creativiteit en persoonlijke ontwikkeling. Vanuit diezelfde overtuiging richtte René in 2020 Space to Create (Space) op: een creatieve vergaderlocatie waar wordt gepraat, gemaakt, gebrainstormd, geborreld en genetwerkt. We spraken René over zijn visie op leren en creëren.
Neem ons eens terug in de tijd: hoe begon het allemaal?
‘Het is een beetje cliché, maar ‘t voelt écht als gisteren. Met een partner begon ik CF in 1990, toen nog onder de naam Appoint: een uitzendbureau en opleidingsinstituut. Onze focus? Creativiteit, persoonlijke ontwikkeling én innovatieve technologie. Neem de computer, die in die tijd op de markt kwam. De technologie ontwikkelde zich rap en creatievelingen vreesden voor hun baan – net zoals je nu ziet bij AI. Bij CF zeiden we: verzet je er niet tegen, maar omarm het. En dat zeggen we al die jaren later nog steeds. Daarom hebben we nu ook zo’n groot aanbod AI-trainingen!’
Welke rol speelde technologie bij de ontwikkeling van CF en Space?
‘Onze eerste pay-off was: “Gericht op de mens – dat werkt zoveel beter.” Technologie ten dienste van de mens, dat zit echt in ons DNA. Daardoor lopen we steeds een stapje voor op de rest en durven we al sinds dag één eigenzinnige keuzes te maken. Terwijl dertig jaar geleden zowat ieder bedrijf kleur bekende voor de pc, zetten wij de Macintosh op kantoor neer. Mensen verklaarden ons voor gek! Maar we zagen de potentie van die eigenwijze Apple-computer, met de gebruiksvriendelijke interface en artistieke mogelijkheden. En wat bleek? De creatieve markt waarin we ons thuis voelden, omarmde de Macintosh ook. Een voorbeeld van een tegendraadse keuze die goed uitpakte.’
‘Jaren later geldt die pay-off eigenlijk nog steeds. Niet alleen voor CF, maar ook bij Space! Daar faciliteren we meetings, ja. Maar we doen zo veel meer: we hebben hier bijvoorbeeld state-of-the-art technologie om podcasts op te nemen en moderne meetingrooms met ergonomische stoelen, goed licht en van alle gemakken voorzien. Geen gimmicks of leuke gadgets, maar technologie en vooruitgang – gericht op de mens.’
Wat onderscheidt CF als opleider?
‘De kern van CF zit ‘m niet in mensen hard skills aanleren. Tuurlijk, die krijg je in onze trainingen óók mee. Maar we gaan verder: we stimuleren je persoonlijke ontwikkeling. Denk aan vaardigheden als creativiteit, oplossingsgericht werken en divergent denken. Die heb je in elk onderdeel van je leven nodig: niet alleen in je werk, maar bijvoorbeeld ook in je relaties. En ik ben er echt van overtuigd dat dat natuurlijke kwaliteiten zijn. In andere woorden: iedereen is creatief, jij ook! Helaas gaat dat talent vaak verloren in ons schoolsysteem, dat weinig ruimte laat voor zelfstandigheid en je gezonde verstand. Daarom proberen we die capaciteiten in onze trainingen en opleidingen opnieuw aan te wakkeren. Ja, we leren mensen skills. Maar we leren ze vooral het creatieve denkproces.’
En hoe past Space in dat verhaal?
‘De filosofie van Space sluit naadloos aan op die van CF: een bijeenkomst of vergadering kan zoveel méér zijn dan alleen een zakelijke afspraak. Vandaar ook de tagline: “More than a meeting.” Het doel van een meeting is niet de meeting zelf. Het is een kans om met anderen te connecten en om – daar is-ie weer – creativiteit te stimuleren. Daarom hebben we ruimtes gemaakt waarin mensen zich thuis voelen: strak maar warm ingericht, met comfortabele stoelen, veel planten en sfeervolle verlichting. We bieden niet alleen een ruimte, we bieden een beleving die leidt tot creatie, inspiratie, interactie. Na je meeting doe je nog een drankje op ons dakterras of in de gemeenschappelijke keuken en openbare ruimte. En vergis je niet: in de momenten van naborrelen ontstaan vaak de beste ideeën.’
Wat is er in ruim dertig jaar ondernemerschap veranderd?
‘Als ik heel eerlijk ben: in sommige opzichten is er misschien wel te weinig veranderd. Ja, we zijn in dit land met z’n allen een stuk productiever en welvarender dan dertig jaar geleden. Maar zijn mensen er ook gelukkiger op geworden? Ik vraag ‘t me af. Als je het mij vraagt, is de balans tussen werk en leven compleet zoek: continu vallen mensen uit met een burn-out of andere problemen. Daarbij spelen rust, stress en belasting een grote rol. Maar autonomie en zelfstandigheid ook – regie over je werk en leven; een baan die je leuk vindt én meer tijd voor familie en ontspanning. Volgens mij heeft iedereen dat heel hard nodig.’
Wat kunnen we daaraan doen?
‘We zijn met z’n allen veel te afhankelijk geworden van vaste banen, zekerheid. Terwijl ik geloof dat er in iedereen een ondernemer schuilt. Vroeger moést je om te overleven wel ondernemend en creatief zijn, terwijl iedereen tegenwoordig op zoek is naar stabiliteit en veiligheid. Maar ik denk dat dat nu juist de oorzaak is dat mensen vastlopen in hun carrière, hun creativiteit verliezen of thuis komen te zitten met een burn-out. We moeten mensen uit hun comfortzone trekken, zodat ze risico’s durven nemen; zodat ze voor zichzelf leren kiezen; zodat ze die angstaanjagende sleur kunnen doorbreken.’
‘En dat betekent heus niet dat iedereen een eigen bedrijf moet starten, of als zzp’er aan de slag moet. Natuurlijk hebben we ook mensen in loondienst nodig. Maar ik denk wel dat je uiteindelijk veel gelukkiger én productiever bent als je ergens werkt waar je risico’s mag nemen en initiatief kunt tonen.’
En welke verantwoordelijkheid hebben CF en Space daarbij?
‘Competence Factory en Space to Create blijven zich inzetten om creativiteit, ondernemerschap, vindingrijkheid en durf in professionals aan te wakkeren. Want daarmee geven we ze een tijdloze toolkit in een wereld die steeds sneller verandert, en kunnen ze overal succesvol en gelukkig worden.’