Content Curation is een sterk opkomende trend, die relevant is voor uitgevers. Desondanks is er nog geen definitie van deze nieuwe ontwikkeling die de lading dekt. Media Curation komt op Wikipedia nog het dichtste bij.
"Media Curation is de opkomende trend die mediacontent creëert door het gebruik van hardware en human resources. Hieronder valt Aggregation (verzamelen) en Curation (sorteren, categoriseren, art-direction en presentatie) op zo'n manier dat materiaal uit meerdere bronnen de bezoeker of lezer een unieke leeservaring biedt."
Content Curation is hot omdat er steeds meer informatie beschikbaar komt en het maken van een goede selectie dus ook steeds belangrijker wordt. Mensen raken de weg kwijt in de vloedgolf aan informatie, zeker online, en gaan op zoek naar houvast.
Tools
Er zijn een aantal tools beschikbaar voor Content Curation. Scoop.it is er één. Via deze online dienst kun je eenvoudig geselecteerde bronnen ‘scannen' en relevante items selecteren. Daarna is er de mogelijkheid om deze van commentaar te voorzien en te publiceren. Vanzelfsprekend is deze selectie te delen via social media. Bij Storify is social media de basis en maakt men daarvan een eigen verhaal.
Relevant voor uitgevers
Voor de lezer is degene die de verzameling maakt van groot belang. Het vertrouwen dat diegene de juiste en volledige selectie biedt, moet er wel zijn. Het is een andere manier van uitgeven. Niet meer zelf schrijven, maar content van derden verzamelen, ordenen en herverdelen.