Een goed design versterkt je boodschap. Het stuurt de aandacht van de lezer, wekt emotie op en verheldert. Toch wordt een design vaak opgeleverd vol met ‘lorum ipsum’. Van die boodschap is weinig terug te zien, totdat na oplevering de daadwerkelijke content in het design wordt geplaatst. Gek eigenlijk... dat is alsof je een verpakking uitkiest, voor je weet wat voor cadeau je erin gaat stoppen. Steeds meer bedrijven stappen daarom over op content first design.
Wat is content first design?
De term content first zegt het eigenlijk al: je bepaalt eerst wat je wilt vertellen en kijkt vervolgens hoe je dat met design kunt versterken. De teksten hoeven nog niet perfect, maar de grote lijnen moeten bekend zijn voor de start van het designproces. De tekst is het uitgangspunt en fungeert als inspiratie voor het design.
Waarom content first?
Voor bijna elke website is de inhoud het belangrijkste. Het verhaal, de boodschap: daar gaat het om. Het is daarom logisch dat de inhoud het startpunt vormt bij de ontwikkeling van een website. Wanneer er te laat wordt nagedacht over de content ontstaan er problemen:
Blokken moeten aan het einde worden aangepast, omdat de tekst er niet in past. Dit zorgt vervolgens weer voor frustratie bij designers, omdat hun design hierdoor soms niet meer “klopt”.
Er missen complete paginadesigns, omdat er geen rekening is gehouden met een deel van de content.
Er worden concessies gedaan in het overbrengen van de boodschap. Tekstschrijvers moeten rekening houden met het design en daardoor soms suboptimale keuzes maken.
Content marketeers en designers overleggen niet, waardoor mooie kansen gemist worden.
Deze content kun je gebruiken
Storylines
Een storyline is een globale uitwerking van het verhaal dat je wilt vertellen. Deze storyline fungeert als inspiratie voor het design. Uiteindelijk kunnen tekst en beeld samenwerken om dit verhaal zo goed mogelijk over te brengen.
Proto text
Proto text is een ruwe opzet van de teksten. Je kunt hiervoor een draft versie van de webteksten, teksten van de oude website of zelfs teksten van een concurrent gebruiken. Op die manier kan een betere inschatting gemaakt worden van de benodigde blokken en pagina’s.
Definitieve teksten
Natuurlijk kun je ook al definitieve webteksten maken voordat je begint met designen. Ik ben echter van mening dat er nog voldoende speling moet zitten in de teksten. Uiteindelijk is het de combinatie van tekst en beeld die je verhaal het sterkst overbrengt. Maak dus gebruik van beide expertises.
Samenwerking tussen designers en content marketeers
Mooi is dat op deze manier een veel nauwere samenwerking kan ontstaan tussen content marketeers en designers. Zij gaan samen het verhaal vertellen. Zorg er dus voor dat er regelmatig tussen deze partijen overlegd wordt. Designers kunnen meedenken over de content, en de content marketeers over het design. 1 plus 1 is meer dan 2.
Toch liever zelf designen? Dan is onze training Visuele contentcreatie misschien wat voor jou!