Je kunt op verschillende manieren naar marketing kijken en het toepassen. Voor elke vorm is er een specialist. Social mediamarketeer, affiliate marketeer, data driven marketeer: noem maar op! Vandaag leer je meer over werken als contentmarketeer. Waar houdt die zich eigenlijk mee bezig? En is het misschien jouw future job?
Content
Alle communicatie waarvan gebruikers of bezoekers de doelgroep zijn noem je content. Dit kan tekst, geluid of beeld zijn, of een mix daarvan. Het doel? Je doelgroep triggeren om jou te volgen of een product te kopen. Met goede, zinvolle content bind je mensen aan je merk, en dat is van onschatbare waarde.
Werken als contentmarketeer
Contentmarketeers zorgen ervoor dat de content tiptop in orde is. Om de content relevant en interessant te houden, ben je altijd bezig met vernieuwen. Van teksten tot aan video’s: je laat je creativiteit de vrije loop. Zo kom je met de tofste ideeën om de doelgroep te binden en bereiken. En je verzint niet alleen. Als contentmarketeer zorg je ook dat de uitvoer helemaal lekker loopt.
Belangrijke skills
Voor contentmarketing zijn veel verschillende vaardigheden noodzakelijk. Dit zijn de belangrijkste:
- Schrijven: van blogs tot brochures en van infographics tot Instagramposts: als contentmarketeer schrijf je voor alle kanalen sterke teksten.
- Designen: mooie, visuele content kunnen maken is natuurlijk cruciaal. Geen zorgen: laagdrempelige programma’s als Canva maken dit een stuk makkelijker.
- Tool savvy: als contentmarketeer werk je met verschillende online tools. Je moet dus handig zijn, dingen zelf kunnen opzoeken en nieuwe informatie snel begrijpen.
- Sterke personal skills: je werkt samen met verschillende partijen, zodat je content naast een mooi uiterlijk ook de juiste inhoud heeft. Daarvoor is het belangrijk dat je communicatief sterk bent, maar ook je planning op orde hebt en prioriteiten kunt stellen.
Waarom contentmarketeer worden?
Contentmarketing is heel divers en je hebt veel creativiteit nodig. Van een blog schrijven tot aan een infographic maken: elke dag weer een nieuwe uitdaging. Je bent constant bezig met innoveren en het bedenken van nieuwe, betere ideeën om je doelgroep te benaderen en je bedrijf te laten stralen. Klinkt goed toch!
Aan de slag
Denk je nu: dat klinkt tof én past goed bij mij? Bekijk dan eens de opleiding Creative Contentmarketeer. Wie weet is dit wel jouw future job! Eerst wat meer informatie opdoen voor je aan de slag gaat? Op 22 december 2020 gaf contentspecialist Emily Mattaka het webinar: 6 stappen om onderscheid te maken als contentmarketeer. Je kijkt 'm hier terug. Ze vertelt welke 6 strategische stappen van belang zijn om onderscheidend te zijn. Met veel voorbeelden en do’s en don’ts in de wereld van content creatie en marketing.