Een goed ontworpen logo kan van onschatbare waarde zijn voor een bedrijf. Denk maar eens aan de ‘Swoosh' van Nike, de appel met een hap eruit van Apple of de gouden M van McDonald's. Sterke logo's die zo herkenbaar zijn geworden dat iedereen direct aan het betreffende bedrijf denkt als het logo in beeld komt. Maar hoe ontwikkel je een sterk logo? We geven je wat inzichten.
Succesvolle bedrijven stellen dat in de huidige tijd een eenvoudig logo beter scoort, helemaal omdat het leven zo snel is geworden dat iedereen minder en minder tijd heeft om een indruk bij consumenten achter te laten. De sterke logo's zijn vandaag de dag dan wel stijlvol, maar blijven conservatief. Hierdoor vallen ze juist op en zijn ze makkelijker te onthouden.
Het Concept
Het meest cruciale aspect van de keuze voor een logo is het concept. Eerst moet worden bepaald wat het logo moet vertellen over het bedrijf. Dit kan door het gebruik van een beeld dat past bij het soort bedrijf, zoals een auto voor een garage. Het logo kan ook een abstract beeld zijn dat iets zegt over de associatie van het bedrijf met een bepaald gevoel of waarde. Zo kan een piramide of blok staan voor een stabiel, betrouwbaar bedrijf en een logo met veel dynamiek, swooshes, lijnen en cirkels voor een dynamisch, jong bedrijf.
Niet in alle bedrijfstakken kan er makkelijk een link worden gelegd met een bepaald beeld. Een IT-bedrijf bijvoorbeeld kan eigenlijk alleen maar kiezen voor een abstract beeld omdat alleen een plaatje van een computer direct wordt geassocieerd met een dergelijk bedrijf. In zo'n geval is het beter om een afbeelding te maken die meer zegt over de kernwaarden van het bedrijf dan over de eigenlijke dienstverlening.
Ook bedrijven die in meerdere sectoren actief zijn, kunnen beter voor een meer algemeen beeld gaan, waarbij het logo door middel van extra grafische elementen meer eigen kan worden gemaakt. Eventueel is er door middel van kleurvariaties ook onderscheid te maken tussen de diverse takken van een bedrijf.
Verandering
Als het concept eenmaal is gekozen en is gelanceerd, wordt het, niet alleen uit kostenoogpunt, naarmate de tijd verstrijkt steeds lastiger om het logo te veranderen. Sommige bedrijven zijn succesvol zonder ooit hun logo te hebben veranderd. Een voorbeeld daarvan is fastfoodketen Kentucky Fried Chicken dat de tekening van Colonel Sanders al sinds de oprichting in 1952 in het logo gebruikt. De Swoosh van Nike is een vergelijkbaar voorbeeld.
Pepsi nam daarentegen het risico om halverwege de jaren '90 het logo drastisch te veranderen. Dit pakte succesvol uit, maar het had net zo goed commerciële zelfmoord kunnen betekenen. Dat ondervond concurrent Coca-Cola dat tien jaar eerder naam en logo veranderde in Coke. Vrijwel meteen nam Pepsi de koppositie in de markt over.
Het risico dat verandering met zich meebrengt, onderstreept het belang van een goed gekozen concept. Het beeld moet iedereen aanspreken en jarenlang meegaan, zonder al te veel last te ondervinden van veranderingen in mode, trends, technologische ontwikkelingen, etc.
Maar wat nu als je toch moet of wil veranderen van logo? Stel jezelf dan de volgende vraag: Voldoet je bestaande logo aan drie cruciale elementen dat een goed en succesvol logo-ontwerp altijd in zich heeft?
1. Bedrijf: Geeft het huidige logo het juiste beeld van het bedrijf?
2. Actualiteit: Is het logo nog actueel en symboliseert het een toekomstgerichte visie?
3. Boodschap: Komt de boodschap die je wilt communiceren naar voren in het logo?
Is het antwoord op alle vragen ja? Waarom zou je dan nog het logo veranderen?
Het risico van een verandering van het logo kan resulteren in verlies van klanten, populariteit, naamsbekendheid en marktaandeel. Beter is het om het bestaande logo wat op te frissen. Hierbij blijft het basisconcept intact en is het risico dat de herkenbaarheid van het bedrijf schade oploopt minder groot.
De payoff
Bij het verzinnen van een payoff voor het bedrijf is het belangrijk om na te denken over eventuele internationale toepassingen. Als dat het geval is moet de payoff ook overkomen als deze wordt vertaald. Een voorbeeld van hoe het niet moet, is Kentucky Fried Chicken. ‘Finger-Lickin' Good' kwam in het Chinees over als ‘Eet je vingers op'.
General Motors sloeg de plank mis met de naamgeving. Hun in Zuid-Amerika verkochte Chevy Nova betekende in het Spaans namelijk ‘Chevy No Va' ofwel ‘Chevy doet het niet'. En in Taiwan kwam Pepsi met ‘Come Alive with the Pepsi Generation', wat daar werd vertaald als ‘Pepsi brengt je voorouders terug uit de dood'.
Icoon, woordmerk of illustratief
Het icoonlogo wordt veel gebruikt. Dit bestaat uit een enkel grafisch element, met daarbij de bedrijfsnaam ernaast of eronder. Nike, Apple en McDonald's zijn goede voorbeelden daarvan. Wanneer hiervoor wordt gekozen, is het belangrijk om te zorgen dat het logo binnen een symmetrische, geometrische vorm past, bijvoorbeeld binnen een vierkant of cirkel of rechthoek. Op die manier kan het namelijk vrijwel overal worden geplaatst. Wordt er een andere vorm gebruikt, dan moet goed worden opgelet waar deze wordt geplaatst om te voorkomen dat het lijkt of het logo uit elkaar valt.
Het woordmerk bestaat alleen uit de bedrijfsnaam. Een uniek lettertype of een speciale layout maken in zo'n geval het logo. Sony, IBM, Coca-Cola en Kellogg's zijn daarvan goede voorbeelden.
Een illustratief logo bestaat uit een speciaal gemaakte tekening, die vaak direct wordt geassocieerd met het vakgebied van een bedrijf. Deze logo's zijn vaak heel opvallend, gedetailleerd en indrukwekkend. Voorbeelden hiervan zijn de logo's van Amerikaanse sportteams. Vanwege de gedetailleerdheid en kleuren zijn dit soort logo's vaak lastig om te reproduceren of aan te passen en daarom relatief kostbaar.
Een weinig gebruikte combinatie is die van het woordmerk met een illustratief logo. Deze logo's zijn vaak helemaal kostbaar om te maken en lopen het risico hun doel voorbij te schieten vanwege de complexiteit. De boodschap gaat dan verloren in de details, kleuren en lijntjes.
Less is more
Iedereen wil een innovatief, high tech, cool logo. Belangrijk is het om niet uit het oog te verliezen dat sommige van de meest succesvolle logo's heel eenvoudig zijn en daarom ook makkelijk te onthouden. Denk aan Nike, McDonald's, Apple en Coca-Cola. Allemaal succesvolle logo's die heel eenvoudig van opzet zijn. Als je een logo ontwerpt, loert het gevaar dat je jezelf verliest in de kleine details. Dan is het beter om een stap terug te doen, je ogen te sluiten en te zien of je zo het beeld in je gedachten kunt schetsen. Als dat lukt, weet je dat je op de juiste koers zit.
Kleuren
Wanneer de kleuren voor het logo worden bepaald, is het belangrijk om in de gaten te houden dat de kleuren bij het bedrijf moeten passen. Het is ook handig om Pantone kleuren te gebruiken, deze zijn universeel en worden door alle drukkers, vormgevers etc. gebruikt.
Kleur heeft een behoorlijke impact op de kijker. Rood en oranje staan voor actie, waarbij rood ook wel wordt gebruikt om gevaar aan te geven. Donkerblauw staat voor comfort en ontspanning en geel kan een gevoel van irritatie oproepen. Wanneer je dus een logo voor bijvoorbeeld een ziekenhuis maakt, is het dus slim om rood en fel geel te vermijden. Er zijn echter wel uitzonderingen op de regel, zoals McDonald's, met zowel rood als geel in het logo.
Bij het kiezen van het kleurenschema moet je de ‘persoonlijkheid' die je voor je bedrijf wil overbrengen goed in het achterhoofd houden. Wil je een professionele, gedegen uitstraling? Kies dan voor bijvoorbeeld zwart, zilver en andere donkere kleuren. Wil je overkomen als dynamisch, trendy en opvallend? Gebruik dan felle, levendige kleuren.
Tot slot nog even de belangrijkste punten op een rij:
Een logo moet:
• De aandacht trekken en een indruk achterlaten
• Een beeld creëren dat op een unieke manier de ‘persoonlijkheid' van het bedrijf weergeeft.
Kosten: Hoe gedetailleerder en kleurrijker het logo-ontwerp, hoe moeilijker en duurder het is om te reproduceren.
De afmetingen: Het perfecte logo moet zowel op een billboard als op een visitekaartje of pen mooi overkomen.
Bekijk de concurrentie. Welke ontwerpen, grafische elementen en kleuren gebruikt de concurrent?
Bescherm je logo met een Handelsmerk/Trademark. Op die manier kan een logo nooit door concurrentie of andere externe partijen worden gestolen of misbruikt.
En tenslotte, bij twijfel: K.I.S.S. (Keep It Simple Stupid).
Logo-ontwerp wordt gezien als een van de allermoeilijkste gebieden binnen de grafische vormgeving. Een logo is het hart van de bedrijfsidentiteit en het gezicht van de organisatie.
Het juiste logo-ontwerp kan een van de sterkste marketingtools zijn. Als het goed wordt gedaan, is het een krachtige boodschap naar het publiek dat een bedrijf uniek, betrouwbaar en professioneel is. Maak het stijlvol, elegant en laat een blijvende indruk achter.