Websitebezoekers zijn allang geen mystery guests meer. We kunnen steeds meer data over ze verzamelen, en weten dus steeds beter wie ze zijn en wat ze waarderen. Goed nieuws voor marketing- en salesprofessionals, want het betekent dat je niet meer alleen op gevoel hoeft te beslissen! Maar hoe werkt data-driven marketing precies, en hoe ga je als data-driven marketeer aan de slag?
Dit doen data-driven marketeers
Data-driven marketeers werken op basis van feiten. Ze brengen data uit verschillende bronnen bij elkaar, analyseren en interpreteren ze, en bouwen zo aan stevig onderbouwde marketingplannen waarin de doelgroep haarscherp in beeld is gebracht. Ook gebruiken ze inzichten uit data om hobbels in het salesproces glad te strijken. Data-driven marketing levert al gauw meer leads, conversie en trouwe klanten op.
Ben je een ‘traditionele’ marketeer en gewend aan een meer intuïtieve manier van werken? Dan vind je het misschien best lastig om naar data-driven marketing om te schakelen. Gelukkig zijn er allerlei trainingen en opleidingen die je hierbij kunnen helpen. Zoals de zevendaagse opleiding Data Driven Marketeer.
Waar haal je die data vandaan?
Veel van de data die je als data-driven marketeer gebruikt, komt uit Google Analytics. Dat is een echte data-schatkist, waarmee je helder in kaart kunt brengen hoe effectief je website is. En dus ook hoe je ‘m kunt verbeteren. Alles leren over Google Analytics? Tijdens de opleiding Google Analytics expert duik je vier dagen lang de tool in. Je leert hoe je jouw account helemaal afstemt op je doelen, en hoe je data omzet in sales-succes. Na afloop doe je meteen het officiële Google Analytics-examen!
Marketing automation: ieder z’n eigen boodschap
Hoe meer data je hebt, hoe makkelijker het wordt om marketing automation toe te passen. Daarmee automatiseer je je marketingprocessen, en wel op zo’n manier dat al je klanten persoonlijke boodschappen ontvangen. Dat is stukken effectiever dan iedereen hetzelfde verhaal sturen. Ga maar na: iemand die een prijslijst heeft gedownload, is ‘rijper’ voor een harde commerciële boodschap dan een bezoeker die net een eerste blog heeft aangeklikt.
Om marketing automation toe te passen, heb je wel goed gestructureerde, kwalitatief sterke data nodig. En slimme software, die de gegevens over je klanten gebruikt om iedereen relevante content aan te bieden. Op basis van ‘als-dan’-triggers beslist zo’n systeem wie welke blogs, cases, video’s of infographics te zien krijgt.
Kortom: met marketing automation kun je gericht targetten, zonder dat je er zelf werk aan hebt. In de tweedaagse training Marketing Automation leer je alles over data, software en relevante content.
Data-driven aan de slag!
Werken vanuit je intuïtie als marketeer is natuurlijk hartstikke tof! Maar door ook data-driven te werken, kun je je strategieën nog verder versterken. Aan de slag met data-driven marketing? Bekijk de trainingen en opleidingen die jou daarbij kunnen helpen.
Meer informatie
Op 13 oktober gaf Smarketeer Eva Broersma het webinar: Data driven aan de slag met marketing automation. Je kijkt 'm hier terug. Ze legt je uit waarom data nu zo belangrijk is. Ook vertelt ze je meer over het nut van marketing automation en met welk stappenplan je je marketing automation optimaal kunt inrichten. Leer welke tools er zijn en hoe het allemaal in elkaar steekt om zo data te kunnen gebruiken om meer klanten aan te trekken.