Met de snelle verandering in de social media komen ook de vraagtekens.
Is die koffie écht zo lekker, of wordt hier schaamteloos commercieel getwitterd? De DDMA wil hier met de Code Social Marketing specifieke regels voor opstellen. DDMA publiceert de eerste versie van deze Code online op de SMP LinkedIn Groep, waar iedereen input kan leveren.
Het is niet de bedoeling om het waarom van de Code ter discussie te stellen, maar juist zoveel mogelijk op- en aanmerkingen te verzamelen over de concrete tekst. Wat is onduidelijk, ondoenlijk of juist goed geregeld? Het streven is om deze Code onderdeel te laten uitmaken van de Nederlandse Reclame Code, waarmee hij voor de hele branche bindend wordt.
Bas van den Beld, Social Marketing Ambassador bij de DDMA, hoopt op een constructieve dialoog: ‘Input is voor ons van groot belang, het gaat immers over social media. Bovendien is de Code niet alleen relevant voor organisaties die zich online manifesteren, maar juist ook voor diegenen die zich bezig houden met het ‘vermarkten’ van hun producten op een interactieve manier, gebruik makend van de relaties en klanten die ze al hebben.’
Het doel van de code is het behouden van de waarde van meningen over producten. Dit moet worden bereikt door transparantie te verplichten in zaken die de geloofwaardigheid van die mening kunnen aantasten. De code richt zich daarom op meningen die (mede) ontstaan in het verlengde van marketinginitiatieven. Dit is het geval wanneer er een relatie bestaat tussen degene die een mening geeft over een product of dienst en de producent hiervan. Om een eerlijk oordeel over een mening te vormen, moet een lezer deze informatie hebben. Kort samengevat wil de DDMA dat mensen niet misleid worden.
Het middel dat deze code hiervoor verplicht stelt is ‘openbaren’. Als een mening (mede) ontstaat door een marketinginitiatief, moet dat op een voor de lezer begrijpelijke manier duidelijk gemaakt worden. Ook als een mening hier niet door is beïnvloed.
Alle input wordt meegenomen in het opstellen van een tweede conceptversie van de Code. De definitieve Code wordt vervolgens bij DDMA-leden in stemming gebracht, waarna hij geldt voor de achterban. Daarna wordt de Code aangeboden aan de Stichting Reclame Code, waarmee hij – indien goedgekeurd – zal gelden voor de hele branche.
De code is hier te lezen:
Conceptversie 1.0 Code Social DDMA