Sommige informatie kun je beter niet uitgeschreven presenteren. Je krijgt dan lappen tekst, of lange lijsten met data. En daar haakt je publiek bij af. Belangrijk dus om die informatie op een andere manier inzichtelijk te maken, via een infographic bijvoorbeeld! De combinatie van tekst, data en beeld maakt het voor je publiek makkelijker om de informatie op te nemen. Trainer en infographic-expert Ruben Olislagers vertelt welke 5 fases je doorloopt als je een goede infographic maakt.
1. Je eerste stap: onderzoek doen
Om tijdens het hele proces betere ontwerpbeslissingen te kunnen nemen, moet je beginnen met onderzoek doen. Verzamel zo veel mogelijk informatie over je doelgroep en onderwerp. Voor wie is de infographic bedoeld, en wat willen zij weten? Wat is de essentie van je boodschap? En waar ga je je infographic eigenlijk laten zien? Zorg dat je hersenen goed gevoed zijn voordat je met het creatieve proces start.
2. Laat de kennis op je inwerken
Na de onderzoeksfase moet je je ‘creatieve onderbewuste’ aan het werk zetten. Hoe? Door de opdracht even los te laten. Maak bijvoorbeeld een lange boswandeling, lees een boek of slaap er een nachtje over. Heb je daar allemaal geen tijd voor omdat er haast achter je klus zit? Kies dan voor een korte powernap of mediteer even. Je zult merken dat je daarna veel meer ideeën hebt en makkelijker verbanden ziet.
3. Start met schetsen
In deze fase kun je vorm gaan geven aan je inzichten. Schrijf ze eerst op, en begin dan met schetsen. Oordeel niet tijdens dit proces! Je wilt namelijk zo veel mogelijk ideeën generen, om uiteindelijk de beste uit te kiezen. Door te schetsen, maak je het concept ook steeds concreter. Dit kan weer nieuwe ideeën opleveren. Kies jouw top 3 en presenteer deze aan je doelgroep. Laat ze de beste uitkiezen en ga met dit concept verder in de volgende fase.
4. Maak je design
Heb je je beste concept gekozen? Maak dan een moodboard. Zoek op internet naar typografie, vormgeving, iconen, kleuren en beelden die je graag zou willen gebruiken voor je infographic. Verzamel zo veel mogelijk, want dit helpt om je concept vorm te geven. Kies vervolgens een programma waarin je jouw schets uit de vorige fase gaat ontwerpen aan de hand van je moodboard. Dat kan Photoshop zijn, maar ook in PowerPoint kun je infographics maken!
5. Testen
In elke fase is het belangrijk om te evalueren of je idee nog aansluit bij je doelstelling en doelgroep. Pas als je ontwerp af is, kun je jouw infographic écht goed testen. Dit doe je bij de eindgebruiker: de doelgroep. Test de infographic bij een aantal mensen. Begrijpen ze de boodschap, zijn ze overtuigd, weten ze wat ze ermee kunnen? Evalueer de test en pas je ontwerp nog een laatste keer aan. Soms kan het zijn dat je terug moet naar een vorige fase. Misschien heb je dan toch meer informatie nodig, of is het concept niet het juiste geweest.
Heel veel succes!
Ruben Olislagers
Als kunstenaar, illustrator en ontwerper is Ruben Olislagers gewend om in beelden te denken. Bovendien weet hij alles van UX-design. Zijn skills en kennis komen samen in de infographics die hij maakt. Vanuit z’n eigen ontwerpbureau Design al dente visualiseert hij complexe verhalen voor onder andere Brandweer Nederland en het Huis van de Nederlandse Provincies.
Daarbovenop is Ruben een ervaren trainer: hij volgde de eerstegraads docentenopleiding aan de Kunstacademie en is een vaste kracht bij Competence Factory. Naast Infographics maken, geeft hij onder andere UX Design, Visual Design met Sketch App en Adobe Photoshop.
Aan de slag met infographics
Misschien kun je met de tips van Ruben al zelf aan de slag. Wil je meer leren, zodat je vol zelfvertrouwen de infographic-wereld in stapt? Volg dan de tweedaagse training Infographics maken. Tijdens deze training krijg je theorie, maar steek je vooral de handen uit de mouwen met je eigen infographic-design.
Webinar: De ingrediënten voor een goede infographic
Op dinsdag 1 september gaf Ruben een webinar over infographics maken. Je kijkt 'm hier terug. Hij vertelt je nog meer over de ingrediënten voor een goede infographic, met tips & tricks die je meteen kunt toepassen.