Mark is zakelijk directeur van Stichting Kikid. Hij vindt het belangrijk om te weten waar zijn team mee bezig is, en hoe het is om zelf aan de knoppen te draaien. Na de zevendaagse opleiding Social Media Manager kent hij de belangrijkste mogelijkheden op de populairste social media-platformen. Van strategie tot uitvoering, Mark heeft het nu allemaal in de vingers. We stelden hem een paar vragen over de opleiding.
Wat is je huidige functie en wat doe je precies?
Ik ben zakelijk directeur bij Stichting Kikid. Al ruim 13 jaar organiseren we educatieve theaterprojecten en trainingen voor jongeren, op scholen in heel Nederland. We maken ze bewust van hun enorme kracht en de invloed die ze hebben op hun eigen geluk en succes. Hierdoor worden ze sterker en kunnen ze betere keuzes maken. We organiseren onze projecten vooral in thema’s als social media, relaties en seksualiteit, geld en schulden, alcoholgebruik en zelfbeeld.
Als zakelijk directeur van deze mooie stichting ben ik verantwoordelijk voor onder andere de financiën, HR, partnerstrategie én marketing en communicatie.
Waarom ben je de opleiding Social Media Manager gaan volgen?
Kikid is al jaren expert op het gebied van live communicatie. Natuurlijk hebben we ook een website en zijn we op verschillende sociale kanalen aanwezig. Het afgelopen jaar hebben we meer digitale lesmaterialen gemaakt, dus ‘online’ is niet nieuw voor ons. Het kan alleen nog wel een stuk beter! Onlangs hebben we een nieuwe marketing en communicatie-medewerker aangenomen, die zich vooral op de sociale kanalen gaat richten.
Door mijn jarenlange ervaring in managementfuncties kan ik goed met marketeers praten over campagnes en resultaten. Maar ik wilde graag leren hoe het is om echt aan ‘de knoppen te draaien’. En de meest actuele kansen en inzichten op het gebied van social mediastrategie kennen. Wat me aantrok in de opleiding, was dat je echt met die praktische vaardigheden aan de slag gaat.
Welke nieuwe skills en kennis heb je opgedaan?
Heel veel! Hoe je een social mediastrategie bepaalt en uitwerkt, goede teksten schrijft, maar ook hoe je advertentiecampagnes op verschillende mediakanalen managet.
Aan wie zou je deze opleiding aanraden?
De opleiding is enorm waardevol! Interessant voor iedereen die social media inzet om met een doelgroep te communiceren. In het bijzonder voor marketeers, maar zeker ook voor managers die eindverantwoordelijk zijn voor het merk en de klanten. Ook als je niet zelf aan de knoppen draait, is het goed om te weten hoe alles werkt en hoe je de beste resultaten haalt. Je wordt er een betere gesprekspartner van, maar kunt ook zelf aan de slag. En dat is hartstikke leuk als je, net als ik, enthousiast wordt van nieuwe dingen leren!
Welke les is je het meest bijgebleven van de opleiding?
Dat zijn er drie: Facebook en Instagram Advertising basis, gevorderd en LinkedIn Advertising.
Ik heb wel eens een advertentie geplaatst en weet dat er veel meer mogelijk is dan wat ik toen gebruikte. Maar dat er zo veel meer kan, daar had ik geen idee van! De verschillende inzichten die je in beeld kunt brengen, de punten waarop je kunt bijsturen - de mogelijkheden zijn eindeloos. Ik weet nu hoe het werkt en wat ik ermee kan. Bij wijze van spreken kan ik nu m’n eigen social media-salesbureau beginnen!
Heb je nog overige opmerkingen?
Ik was onder de indruk van de verschillende trainers. Vrijwel allemaal ondernemers met specifieke kennis over het onderwerp. Ik vond dat heel goed werken!