Content is king zo luidt het gezegde. Daar moet je dus in investeren. In de praktijk komt daar meestal weinig van terecht en wordt er vooral op content van anderen geleund.
4 verschillende rollen
Of dit handig is hangt vooral af van de positie die je wilt innemen in de ogen van je doelgroep.
We onderscheiden daarbij de volgende rollen:
· Faciliterende partij: Levert het platform waarop anderen bouwen.
· Curator: Aggregeert, scheidt kaf van koren en herpubliceert.
· Volger: Bespreekt trends en items van andere auteurs.
· Opinieleider: Toonaangevende meningen en inzichten.
Toonaangevend met andermans content?
Wil je toonaangevend zijn in je vakgebied, dan moet je bereid zijn het werk te doen wat daarvoor nodig is door regelmatig kwalitatieve content te produceren. Natuurlijk is er niets mis mee om een goed idee van een ander (of nieuwsfeit) als inspiratie te laten dienen voor je eigen content, mits je het naar je eigen hand zet en de waarde van het idee vertaalt naar de belevingswereld van de (potentiele) klant.
Juist die vertaalslag voegt iets toe aan het idee of nieuws dat je gelezen hebt en je bezoekers zullen dat zien. Breng jezelf geen inzichten, meningen en ideeën in, dan kun je weinig verwachten van de content die je plaatst.
Tips voor inspiratie:
• Lijstjes doen het altijd goed (10 meest gemaakte fouten op…)
• Maak eens een How-to (Zonder vieze handen uw frituurpan schoonmaken)
• Een nieuwsfeit koppelen aan je eigen diensten (Benzine weer duurder? Onze fietsen niet)
• Inhakers (songfestival, WK/EK voetbal etc.)