Matt Rhodes van Freshnetworks zet de trends voor het komende jaar vijf op een rij. Trends die een leidraad vormen voor marketeers. Volgens Rhodes is de belangrijkste trendontwikkeling dat social-mediamarketing gaat veranderen in ‘social business'.
1. Stijging budget voor social-mediamarketing
De budgetten stijgen niet alleen, steeds meer bedrijven geven prioriteit aan social media boven andere media. Dit komt vooral doordat de uitgaven hiervoor niet langer als eenmalig of als experiment worden gezien, maar als vast onderdeel in de budgetten worden meegenomen. Een andere reden kan zijn dat meer ondernemingen het belang van social media inzien. Het is dus belangrijk dat merken social media strategisch inzetten, en dat het niet slechts is voorbehouden aan een functie of team. Social media alleen als pr-tool gebruiken, is de boot missen.
2. Location-based marketing innovatiever
Na de ontwikkeling van location-based marketing, gaan meer merken het gebruiken op een innovatiever, relevantere manier. Die innovatie komt op twee manieren. Ten eerste, door oude dingen op nieuwe manieren te doen en - verrassend - door nieuwe dingen te doen. Er kan ook meer dan alleen maar vouchers of kortingsbonnen uitdelen. Nieuwe kansen voor marketing: we weten nu waar mensen zijn.
3. De opkomst van de social graph
Er wordt door merken nog niet effectief gebruik gemaakt van ‘social graph'. Er is wel wat aan innovatie, zoals het gebruik van Facebook-gegevens op Amazon om aan gebruikers te laten weten wanneer vrienden jarig zijn en welke boeken ze mogelijk leuk vinden. Een dergelijke toepassing is echter nog een uitzondering.
Volgens Rhodes ligt de kans in het integreren van sociale elementen naar een bestaande website. Zo kun je de meest nuttige informatie van Facebook op je eigen website krijgen, zonder dat je deze aan Facebook moet ‘binden'. Met social graph kun je consumenten met dezelfde data offsite en onsite bereiken.
4. Waarde van social media wordt belangrijk
Het wordt, naarmate merken meer gaan uitgeven, steeds belangrijker om de ROI (Return On Investment) van social media te meten. Het meten gaat verder dan alleen bezoek, volgers op Twitter etc. De waarde ervan wordt ook gemeten; wat is het voordeel dat door social media wordt gerealiseerd? Is er bijvoorbeeld een vermindering van telefoontjes naar callcenters?
5. Het draait niet alleen om marketing
Social media zijn natuurlijk altijd meer dan marketing geweest. Het draait ook om communicatie, pr, klantenservice, insights, ontwikkeling van nieuwe producten. Veel onderdelen van een merk kunnen profijt hebben van het feit dat het merk actief is in social media. En de meeste waarde die kan worden gegenereerd, hoeft niet per se in marketing te zijn. Zagen we al meer discussie over ‘social business', social als het gaat om de verandering van processen, producten en diensten die waarde toevoegen aan het merk en de consument. Het gaat meer over social business en minder over social-mediamarketing.
(artikel uit 2011 bron: Freshnetworks)