We kunnen niet meer zonder, social media houdt ons een groot gedeelte van de dag bezig. En hier liggen kansen, voor jou en voor je bedrijf! Maar welk medium moet je gebruiken en welke berichten plaats je waar? Zie jij ook door de bomen het bos niet meer? Maak dan eens een social media kalender. Wat dat je op gaat leveren gaan we je nu vertellen.
Het zorgt voor overzicht
Met de populariteit van social media is de keuze uit platformen enorm gegroeid. Als bedrijf is het logisch dat je jezelf op zoveel mogelijk plekken onder de aandacht wilt brengen, maar is dat ook effectief? Denk eerst eens goed na over het doel en de doelgroep van jouw content. Welke platformen zijn hiervoor het meest geschikt? Zorg ervoor dat je voor elk platform een duidelijke strategie hebt. Start vervolgens met het creëren van je social media kalender. Maak onderscheid tussen de verschillende platformen, zodat je in één oogopslag ziet wat er op de planning staat.
Sta open voor nieuwe ideeën
Op het moment dat de chaos is weggetrokken en er overzicht ontstaat, is er ook ruimte voor het bedenken van nieuwe ideeën. Met een social media kalender kijk je meerdere maanden vooruit. Je dwingt jezelf daarmee om te brainstormen over onderwerpen die je in de toekomst gaat publiceren. Laat die creativiteit maar komen! Probeer eens iets nieuws en test verschillende posts uit. Welke werkt beter, de foto of de video? Ga daar dan verder mee experimenteren. We zien per dag ontzettend veel op social media, hoe springt jouw bericht er tussenuit?
Je voorkomt last minute stress met duidelijke deadlines
Omdat je van te voren al nadenkt over de content die je gaat plaatsen voorkom je met een social media kalender een hoop stress. Als collega’s op het laatste moment vragen of er nog iets op één van de kanalen geplaatst kan worden, val jij terug op de social media kalender. De kalender geeft houvast zodat je precies weet wat er wanneer online moet komen. Ook creëer je deadlines. Doordat je iets hebt om naartoe te werken voelt het extra lekker als je die post uiteindelijk hebt geplaatst. Dit is een goede manier om jezelf of je medewerkers te motiveren!
Werk efficiënter en bespaar tijd
Doordat je van te voren al weet welke content je moet creëren kun je dit op een veel efficiëntere manier aanpakken. Merk je tijdens het schrijven van een blog dat je in een flow zit? Kijk dan eens op de kalender of er meerdere blogs op de planning staan. Maak gebruik van die flow en schrijf twee of drie blogs in één keer. Staan er voor de komende maand vijf video’s op planning? Neem ze dan in één keer op. Dit scheelt een hoop tijd, in verhouding met wanneer je alle video’s los opneemt.
Kies voor kwaliteit boven kwantiteit
Waar je voorheen nog even snel een bericht typte voor op Facebook of een vlug een foto maakte voor Instagram, heb je nu de tijd en ruimte om te zorgen dat de kwaliteit van je post altijd goed is. Zorg ervoor dat alles wat je online wilt plaatsen is gelezen door jou of door een collega. Ook als je de tekst zelf hebt geschreven. Op het moment dat je helemaal verzonken bent in het schrijven van een artikel vallen kleine foutjes je niet meer op. Ben dus niet bang om ook anderen naar je teksten te laten kijken. Samen zorg je ervoor dat de kwaliteit van je content altijd hoog is.
Blijf top of mind bij je doelgroep
Zorg voor consistentie met alles wat je via je kanalen publiceert. Dit gaat over kwaliteit, maar ook over de momenten waarop je een post plaatst. Jouw doelgroep raakt gewend aan een vast moment waarop zij jouw content kunnen zien. Door die consistentie zorg je er dus voor dat je doelgroep terugkeert naar jouw kanalen en dat jij bij hen onder de aandacht blijft.
Wil je meer leren over de content waarmee je de kalender kunt vullen? Meld je dan aan voor de Training Contentcreatie voor social media!