Ook in 2021 gingen de online consumentenbestedingen en aankopen door het dak. Het goede nieuws is dat deze aankopen vooral in Nederland werden gedaan, terwijl de cross-border aankopen juist elk kwartaal dwaalden. Dat komt omdat in juni de btw-regels voor producten uit het buitenland zijn veranderd. Zo moet je als consument nu btw betalen op aankopen uit bijvoorbeeld China.
Kansen voor online ondernemers
Uit de meest recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat 87% van de Nederlanders in het derde kwartaal van 2021 een online aankoop deed. Dat is iets minder dan het jaar daarvoor – het kan zijn dat mensen toch weer vaker naar de winkel zijn gegaan. Maar de online shoppers deden gemiddeld wel meer aankopen en ze besteden ook steeds meer. Er liggen dus enorm veel kansen voor (startende) online ondernemers.
Toch is het niet altijd feest, dat bewijzen de tegenvallende resultaten van bijvoorbeeld bol.com, Coolblue en Thuisbezorgd. Stijgende prijzen en daarbij behorende kleinere marges zorgen ervoor dat veel bedrijven pas op de plaats moeten maken. “We verwachten dat consumenten dit jaar online blijven kopen, maar dat de groei weer de vorm aanneemt van voor de coronapandemie”, aldus Marlene ten Ham, directeur Thuiswinkel.org.
De zomer op de stoep
Hoe de branche zich verder gaat ontwikkelen, weten we eigenlijk pas na de zomer. In e-commerce ligt de piek namelijk in de herfst en winter, door events als Black Friday en natuurlijk de feestdagen. Daarom is de zomer de perfecte tijd om te reflecteren en nieuwe plannen te maken. Ik deel drie inzichten waar je de komende maanden eens over na kunt denken.
Je webshop verduurzamen? Het kan wél!
In de e-commercebranche wordt al jaren over verduurzaming gesproken. Inmiddels is ook in deze sector doorgedrongen dat we daar nu echt mee aan de slag moeten. Toch verandert er nog weinig. Bij sommige webshops kun je de CO2 van je bestelling ‘afkopen’, en andere bieden een groene verzendoptie aan. Maar écht stappen zetten om de branche te verduurzamen, dat gebeurt nog niet echt. Hoe dat komt? Uit onderzoek blijkt dat de consument er niet extra voor wil betalen. En stel je eens voor dat we onze verantwoordelijkheid nemen en er zélf voor zouden betalen.
Wil je je webshop verduurzamen, dan is een groene verzendoptie natuurlijk een mooie eerste stap. Maar je kunt ook verder kijken. Hoe zit het bijvoorbeeld met de producten die je verkoopt? Verstuur je pakketten met meer lucht dan product erin, welk opvulsel gebruik je? Wat doe je met producten die retour komen? Je kunt bijvoorbeeld de productdata aanpassen om te voorkomen dat bestellingen retour komen. En hoe zit het met de hosting van je platform? Misschien kan dat – na wat aanpassingen – ook wel een tandje minder. Kortom, verduurzaming gaat verder dan alleen de verzending.
⇨ Luistertip: De zesdelige podcastserie ECO-merce van bol.com. Wat is duurzamer: een koptelefoon in een fysieke winkel kopen, of online bestellen? Presentator Frank Kromer gaat op zoek naar het antwoord. |
Bepaal welke data jouw bedrijf kan helpen groeien
Je kan het zo gek niet verzinnen, in de e-commercebranche kun je álles meten. Dat trok mij er ook zo in aan. Soms keek ik liever naar (stijgende) grafiekjes en percentages, dan dat ik bezig was met de analyse van deze gegevens. Zo las ik in het boek Freecapacity van Frans van Loef dat op het hoofdkantoor van een internationale retailketen maar liefst 121 KPI’s worden bijgehouden. Verzamelen we die data omdat het kan, of omdat we de gegevens écht nodig hebben?
Stel jezelf de vraag waarom je al die data nodig hebt. Welke gegevens passen bij de ambitie van je bedrijf, en hoe ga je die verzamelen? Bedenk daar vervolgens drie tot vijf KPI’s bij.
Gebruik je Google Analytics als webanalysetool? Hou er dan rekening mee dat Google stopt met Google Universal Analytics vanaf 1 juli 2023. Wil je een Google-product blijven gebruiken, dan is het advies om nu al te starten met Google Analytics 4. Zo heb je volgend jaar al data om mee te werken.
⇨ Leestip: Hoe je van een datagedreven marketeer verandert in een databedreven marketeer, lees je in het boek Data-bedreven marketing van Danny Oosterveer. |
Optimaliseren kun je leren
Denk je nu meteen aan conversieoptimalisatie? Logisch! We zijn namelijk vooral bezig met zoveel mogelijk (relevante) conversies binnenhalen. Toch zijn er op andere vlakken ook optimalisaties nodig.
- Optimaliseer je tech stack
Het gemak waarmee we nieuwe software, tools, apps of plugins toevoegen aan onze tech stack is soms bizar. Zo gebruikten we aan het begin van de coronapandemie allerlei communicatiekanalen om onderling contact te onderhouden. Dit zijn tools die we nu misschien niet meer nodig hebben. Of we bedachten nieuwe KPI’s waarvoor ook weer een nieuwe tool nodig was. Uit onderzoek van Netskope blijkt dat een gemiddelde onderneming inmiddels 1.295 cloudservices gebruikt. Daarvan zijn er ongeveer 120 marketinggerelateerd. Naast het feit dat veel van deze tools elke maand geld kosten, zijn ze ook een potentieel risico voor malware of ransomware.
Loop dus je complete tech stack na. Maak een lijstje met de naam, het doel en de prijs van elke tool, en de data die je eruit haalt. Bekijk ook meteen hoe het met de veiligheid zit. Zie je ergens overlap, of gebruik je iets niet? Sluit de tool dan goed af door alle data te verwijderen. - Optimaliseer je organisatiecapaciteit
Met de huidige schaarste op de arbeidsmarkt en de recente internationale ontwikkelingen zijn bedrijven constant in beweging. Daardoor wordt er te weinig tijd vrijgemaakt om te kijken naar optimalisaties in de organisatie zelf. Zo stapelen we nieuwe plannen op de huidige dagelijkse werkzaamheden. We verspillen tijd door nutteloze vergaderingen bij te wonen en rapportages op te stellen die toch niemand leest. Nieuwe diensten of producten worden in de markt gezet zonder te kijken wat er ‘uit de etalage’ kan. Stop met stapelen, maak je organisatie minder complex en bedenk wat je met die extra capaciteit gaat doen. Om te kunnen groeien, zul je moeten snoeien, aldus Frans van Loef.
⇨ Leestip: Wat betekent het voor jou als je direct 20 procent van je organisatiecapaciteit kunt vrijspelen? Inz’nboek Freecapacity gaat Frans van Loef in op deze vraag. |
Klaar voor de eindsprint
In de e-commercebranche maken veel bedrijven gebruik van de scrummethode. Elke twee weken wordt er een sprintreview ingepland. Dan wordt gekeken wat er is afgerond, wat er goed ging, wat er beter kan en wat er meegaat naar de volgende sprint. Zie deze zomer als een sprintreview. In plaats van te focussen op méér, kijk je juist wat er beter kan. Dan ben je helemaal klaar voor de eindsprint van 2022.
Over Chantal
Chantal heeft haar kennis over e-commerce vooral opgedaan door te doén. Tien jaar geleden begon zeeen webshop, waar ze zelf alles voor regelde. Zo leerde ze in razend tempo de kneepjes van het vak. Inmiddels begeleidt ze andere bedrijven bij hun e-commerce-activiteiten, bijvoorbeeld door mee te denken over hun strategie en online zichtbaarheid. Ze deelt haar kennis via blogs en trainingen, en schreef een boek: ‘De IT Girl: hoe overleef je een door mannen gedomineerde werkvloer?’