Op 2 februari 2018 organiseerde Competence Factory een weekendtrip naar Google HQ voor cursisten en partners. CEO René hield een dagboek bij: "Ik heb wel 10 pooltafels geteld".
Deelnemers aan de Competence Factory inspiratiereis naar Google HQ, Dublin
4:30 uur De wekker gaat. Pff, vroeg! Snel een espresso en op naar Schiphol.
6:00 uur Verzamelen op Schiphol. Het gezelschap is divers; cursisten van onze Google Master opleiding, consultants van c)Solutions (partner van Google én Competence Factory), maar ook online advertising agencies uit België vliegen mee.
7:30 uur KLM heeft voor ons het allerkleinste toestel geselecteerd; de City Hopper. Ik wist niet dat deze (min of meer autonome) airliner nog bestond!
Terwijl ik onderuit zak in m'n stoel besef ik me: wat is dit eigenlijk gaaf! Met 23 SEA-specialisten uit Nederland en Belgïe visie en inspiratie opdoen op het gebied van videomarketing, branding, Google Shopping en Whatever is next. Het is de eerste keer dat Competence Factory een dergelijke trip organiseert, en we hebben maandenlang aan het programma gewerkt. We vertrekken op tijd en ik kijk tevreden hoe Nederland steeds kleiner wordt.
9:30 uur We staan voor een meer dan indrukwekkend gebouw waar metershoge letters in primaire kleuren 'GOOGLE' spellen. De entree is eveneens torenhoog, en we staan een beetje verbluft om ons heen te kijken. In 4 gekoppelde gebouwen krioelen hippe twintigers langs de kantoren.
Lobby Google HQ, Dublin
De Nederlandse Google-specialisten Marc en Rendall verwelkomen ons allerhartelijkst. We mogen geen computerschermen fotograferen, maar voelen ons verder meer dan welkom. Ook voor de 7.000 medewerkers wordt duidelijk goed gezorgd. We zien overal vers fruit, taart, sapjes en smoothies.
10:30 uur Presentatie The Future of Search. Google belooft makkelijkere en meer verfijnde resultaten met de Personal Google Assistent. Met 'Voice Dictaction' is het alsof je chat met Google. Ook koppelt Google search aan slimme apparaten waardoor je bijvoorbeeld direct aankopen kunt doen: “ Koop die nieuwe Nike sneakers voor me”. Of straks tegen je ijskast “Vul de boodschappen aan”.
Presentatie The Future of Search
11:00 uur Presentatie Digital Brand Building - Google biedt steeds meer mogelijkheden voor brand building en directe conversie, via met name met het GDN (Google Display Netwerk) en YouTube. We zien prachtige voorbeelden en leren slimme strategiën.
12:00 uur We krijgen een uitgebreide lunch en tour door het gebouw. De enorme ruimtes waar gespeeld, gegeten en koffie gedronken wordt — ik heb wel 10 pooltafels geteld — maken op de groep de meeste indruk. Bijna alles is voor medewerkers geregeld; van lunches en diners tot stomerij. We leren dat de verdeling van medewerkers 70% business en 30% engineers is. In Europa is Facebook de grootste concurrent, in de VS zijn ook Bing en Yahoo grote spelers.
Uitgebreide lunch en één van de vele speelruimtes
14:30 uur Machine Learning & AI - Artificial Intelligence vormt het kloppende hart van de Google-missie. CEO Larry Page hierover: "We are going form a mobile first world to an AI first world". We leren de verschillende stadia van kunstmatige intelligentie, van optimisation en automation, tot machine learning en deep learning.
Presentatie AI, Google HQ
17:00 uur Moe maar voldaan. De meesten van ons zijn al 13 uur op en we snakken naar een pint! We duiken met de Nederlandse Googlers een pub in waar de tap 2 uur lang voor ons openstaat. In Dublin kun je wel een feestje bouwen, en van de de Ieren kunnen we ook daarvan nog heel wat opsteken ;)
Eindelijk een biertje :)
Wil jij ook mee op deze bijzondere reis naar Google HQ?
Inschrijving Google reis naar Dublin 2023
Data: 24 en 25 februari 2023
Wees er snel bij, er zijn nog maar 14 plekken beschikbaar!
Op de hoogte gehouden worden van onze evenementen en de Dublin trip? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief!