De ‘grootste' merken in social media zijn eBay, Apple, Google, BlackBerry en Amazon. Dat blijkt uit onderzoek van Alterian. Het onderzoek richtte zich op de betrokkenheid van grote merken bij social media.
Sommige resultaten zijn verrassend: zo verslaat eBay grote namen als Apple en Google. Dat komt volgens de onderzoekers doordat eBay al heel lang bezoekers effectief bereikt via fora, corporate blogging, maar ook Twitter en Facebook. Zo kun je als klant van eBay via Facebook's Open Graph de aankoopkosten delen met een vriend, met gebruik van PayPal. eBay maakt ook gebruik van blogs, fora en discussiegroepen voor de interne communicatie.
Gucci staat op nummer zes en is daarmee het hoogste niet-technologische merk in de lijst. Ford staat op 7, MTV op 8. Samsung vinden we terug op plek 9 en Yahoo op nummer 10.
Niet op de juiste manier
Coca Cola, op de lijst van Top Global Brands nog koploper, staat op deze lijst slechts op de 24e plek. Volgens de onderzoekers gebruikt het merk wel veel social media-tools om contact te maken met consumenten, maar gebeurt dat niet altijd op de juiste manier
De Social Media Reputation (SMR) score meet de social media ‘noise' rond een merk en is gebaseerd op de mate van populariteit (is de buzz positief of negatief?). Daar bovenop komt een ‘recentheid'-score (een actuele buzz heeft een hogere score dan een oude). Vervolgens wordt iedere score met de hand geanalyseerd om te kijken of het systeem niets verkeerd heeft geïnterpreteerd.