Welke data heb je nodig om effectieve marketing campagnes op te zetten? En hoe zorg je ervoor dat je jouw campagnes vervolgens ook goed kunt monitoren zodat je op tijd kunt bijsturen en de regie houdt over de beoogde resultaten? Kortom: hoe maak je een goed stappenplan om data gedreven aan de slag te gaan? Onze experts namen gister bijna 100 mensen mee in de wereld van data driven marketing. Was je er niet bij? Niet getreurd! Lees hier over de avond en bekijk de opname.
De kick-off door René Steuer
00:00:00-00:12:00
Oprichter René Steuer opende de avond met een warm welkom. Hij vertelde iets over Competence Factory, de prijzen die we de afgelopen tijd gehaald hebben en kondigde de sprekers aan. René is beretrots op de ontwikkelingen van Competence Factory en staat ontzettend tevreden aan het roer.
Introductie data driven marketing door Daan Boekhoorn
00:12:00-00:34:25
Marketingstrategie-specialist Daan Boekhoorn vertelde meer over data driven marketing en de uitdagingen die erbij komen kijken. Voor zowel B2B als B2C. Hij gaf voorbeelden van concrete tools die hij zelf gebruikt voor zijn klanten om te zorgen voor een ASAP resultaat. Dat staat niet alleen voor As Soon As Possible, maar ook voor Analyseren, Strategie bepalen, Actieplan opstellen en Planmatig uitvoeren. En ken jij al de BLUE-BANT-methode? Hiermee kun je potentiële klanten goed kwalificeren.
Over Daan
Daan is (online) marketingstrateeg met meer dan tien jaar ervaring in het vak. Begin 2019 trok hij de stoute schoenen aan en startte z’n eigen online marketingbureau: Converseon en webdesignbureau: CRUX, samen met compagnon (en ook trainer bij Competence Factory) Arjen de Groot. Leuk detail: in die periode volgde hij een aantal trainingen en opleidingen bij Competence Factory. Nu is hij zelf trainer. Rustig en met humor creëert hij vertrouwen in zijn lessen, zodat iedereen zich op z’n gemak voelt. Daan is verder bourgondiër én triatleet. Dat combineren is al een uitdaging op zich!
De kern van zijn verhaal
Uiteindelijk zorgt een gerichte aanpak voor meer klanten, leads en een grotere naamsbekendheid.
Hoe je dat doet? Zorg voor een goede basis:
- Think big, start small & learn fast
- Ontwikkel concrete buyer persona’s en customer journeys (tip: check Hubspot's Stephen Higgins Explains The Buyer Journey)
- Experimenteer, leer en optimaliseer
Data driven proces en middelen door Eva Broersma
00:34:25-01:00:40
Marketing automation-specialist Eva Broersma vertaalde de strategie vervolgens naar de praktijk. Hoe ga je jouw data gedreven-strategie nu omzetten naar effectieve marketing campagnes en wat heb je daar allemaal voor nodig? Er zijn namelijk verschillende manieren om datagedreven marketing te bedrijven. Eva gaf als tip mee: begin met een keuze te maken in welk proces je data driven wilt werken en maak dat klein.
Over Eva
Eva is Smarketeer in hart en nieren. Dat betekent dat ze altijd vanuit sales (harde resultaten) kijkt naar marketingcampagnes. Eva gelooft hiermee in de kracht van samenwerking, ook als het gaat om leadgeneratie. Met haar eigen onderneming Relevant voor je Klant brengt ze marketing en sales bij elkaar, zodat beide disciplines betere resultaten boeken en er geen leads verloren gaan. 'Smarketing', noemt ze dat. Marketing automation speelt hierbij een sleutelrol.
Ze vertelde over:
- De rol van marketing automation bij data driven marketing
- Het verschil tussen e-mail marketing & een customer data platform
- Het gedrag van je doelgroep vertalen naar data
- Prognose funnel bouwen
Ook gaf ze drie stappen om naar data gedreven marketing te gaan met marketing automation:
- Proces keuze
- Doelgroep & content keuze
- Leadscoring inrichten
Google Data Studio door Bryan Thijssen
01:19:00-01:43:30
SEA- en dataspecialist Bryan Thijssen ging vervolgens in op het praktische gedeelte. Hoe maak je een visueel aantrekkelijk dashboard om vanuit daar te optimaliseren en concrete actiepunten op te stellen?
Over Bryan
Bryan werkt bij Fosby Digital Agency. Hij zet campagnes op, spit zoekwoordenrapportages door en houdt de dashboards van klanten scherp in de gaten. Hoe staan de verschillende online kanalen ervoor? Worden de targets gehaald? En zo niet, waar kan dat aan liggen? Bryan vindt het tof om te zien dat cursisten meteen met hun nieuwe kennis aan de slag kunnen. Ook laat hij ze graag de dynamiek van zijn vak zien. Want in online marketing is wat vandaag nieuw is, morgen alweer oud. Af en toe een training volgen om bij te blijven, is dus keihard nodig.
Google Data Studio
Om efficiënt aan de slag te gaan met Google Data Studio is er een vast stappenplan:
- De gegevensbron
- Het verhaal
- Visualisatie
- De huisstijl
Het is belangrijk dat je met een ‘schone’ dataset werkt. Je kunt namelijk geen beslissingen maken op basis van data die niet klopt. Ook is van belang aan wie je rapporteert. Oftewel: welk verhaal ga je vertellen? Op welke doelen (KPI’s) ga je sturen en moet je dus visualiseren? Allemaal punten die je eerst giet in een meetplan voordat je de bekende ‘Plan, Do, Check & Act’-cirkel ingaat.
3 tips
Tot slot nog drie tips voor als je aan de slag gaat met Data Studio:
- Begin bij de basis
- Denk na over het verhaal dat je wilt vertellen
- Less is more
Afsluiting
01:43:30-einde
We sloten af met een interactieve borrel, waar nog vragen gesteld konden worden aan alle experts en er van een drankje genoten werd (op 1,5 meter afstand). Het was dit keer wel niet live, maar zeker weer een succes! We hebben ervan genoten. Tot de volgende!
Trainingen
Data driven aan de slag? Bekijk onze opleidingen!