Dat internet marketing tegenwoordig steeds belangrijker wordt, moge duidelijk zijn. Bij Facebook zijn zij heel erg serieus met hun development op dit gebied. Er is een (redelijk) nieuwe dienst van Facebook om marketing te ondersteunen: Facebook Exchange.
Facebook Exchange is een nieuwe manier om Facebookadvertenties in te kopen via real-time bieden. De bezoekers zijn gemarkeerd met een cookie van third-party websites. Wanneer deze personen terugkeren naar Facebook, hebben zij informatie in hun cookie staan over hun zoekgedrag. Via Facebook Exchange kun je vervolgens met een zogenaamd DPS (Demand Side Platform) advertenties gericht plaatsen, gebaseerd op deze informatie over hun surfgedrag.
Scott Shapiro, product marketing manager bij Facebook zegt het volgende over Facebook Exchange: "Facebook Exchange laat marketeers gebruik maken van hun eigen real-time gegevens over het surfgedrag van hun klanten om een doelgroep op Facebook te bereiken. Facebook vertegenwoordigt een groot deel van het aantal advertenties op het internet – volgens een recentelijk ComScore-onderzoek zelfs meer dan 25 procent - dus voor adverteerders is het een mooie kans om DSPs te gebruiken en zo de bestaande strategieën, die al goed werken op andere manieren, uit te breiden. Het enige advertentieformaat dat via Facebook Exchange gebruikt kan worden is de standaard advertentie. Adverteren via Facebook Exchange kun je dus echt zien als display."
Met deze dienst wordt het mogelijk om direct response acties uit te voeren bij de bezoekers van Facebook. Het programma is officieel sinds 14 september 2012 uit de bèta-fase. Facebook Exchange zit nog niet in ons pakket van de training Facebook Marketing, maar we houden dit sterk in de gaten.