Er zijn meer dan twee miljoen smartphones verkocht in 2010. Het grootste deel van de smartphonebezitters, 70 procent, schaft een dergelijke telefoon aan vanwege de vele functies. Telecom-winkel The Phone House deed onderzoek en ontdekte dat maar liefst 55 procent van de functionaliteiten onbenut blijft.
Ondanks dat de meeste Nederlanders gemiddeld zes maanden tot een jaar in het bezit zijn van hun smartphone, weet nog lang niet iedereen hoe de telefoon goed moet worden ingesteld. Oorzaak van de ongebruikte capaciteit kan een gevolg zijn van het feit dat niet alle smartphone-eigenaren weten hoe bepaalde onderdelen op de telefoon moeten worden geïnstalleerd.
Van het instellen en overzetten van gegevens vanaf de oude telefoon blijkt het overzetten van mms'jes de lastigste klus. Maar liefst 36 procent van de respondenten geeft aan dit niet te kunnen. Ook sms'jes overzetten (24 procent), muziek overzetten (18 procent), applicaties (apps) downloaden (15 procent) en foto's overzetten (14 procent) blijken pittig voor Nederlandse smartphonebezitters.
Uitkomst voor vrouwen
Klanten van The Phone House hoeven hun hersens niet te kraken om deze functionaliteiten in te stellen. Zij kunnen gebruikmaken van de nieuwe ‘Werkend op Weg'-service, waarbij een medewerker van The Phone House de nieuw aangeschafte smartphone instelt naar de wensen van de klant. De ‘Werkend op Weg'-service zou, zo stelt The Phone House, een uitkomst kunnen zijn voor vrouwen, want 16 procent van hen laat het instellen van de smartphone aan haar partner over.
Over het algemeen (74 procent) probeert men zelf de telefoon in te stellen, maar Drentenaren laten dit meer dan gemiddeld aan een werknemer van de telecomzaak (27 procent), aan de kinderen of aan de partner over (beide 9 procent). Uit het onderzoek blijkt verder dat hoe ouder men wordt, hoe meer het instellen van de smartphone wordt overgelaten aan de kinderen. Dat lijkt logisch, want de jongeren (16-24 jaar) die deelnamen aan het onderzoek gaven aan met bijna geen van de instellingen moeite te hebben.
Handleiding
Een andere oorzaak van het niet volledig kunnen instellen van de smartphone kan te maken hebben met het feit dat niet iedereen de handleiding even grondig leest. Bijna de helft van de respondenten (49 procent) leest de handleiding maar gedeeltelijk en meer dan een vijfde leest de handleiding zelfs helemaal niet.
Of de handleiding nu wel of niet wordt gelezen, het instellen van de smartphone kost de meeste mensen 15 tot 30 minuten (33 procent). Iets minder dan een derde doet er een halfuur tot een uur over en bijna een vijfde doet er langer dan een uur over. Vrouwen vallen vaker in de laatste categorie: 23 procent van hen doet langer dan een uur over het instellen van de smartphone.
Extra voorzichtig
Bijna een kwart van de smartphonebezitters is extra voorzichtig met de nieuwe telefoon. Het beschermplastic gaat pas van de telefoon af wanneer het er vanzelf afvalt. De helft van de respondenten is minder voorzichtig; het plastic gaat er meteen af. De populairste apps onder Nederlandse smartphonebezitters zijn opeenvolgend: Buienradar, Facebook, Nu.nl, Hyves en WhatsApp.