Als adverteerder op Google Ads heb je het niet makkelijk. Ten eerste blijft Google zijn advertentieplatform continu updaten. Sinds de overgang van Google Adwords naar Google Ads zijn er bijvoorbeeld allerlei features bijgekomen. Bovendien blijft ook de markt niet hetzelfde. Consumenten hebben andere verwachtingen en gebruiken andere apparaten dan een aantal jaar geleden. Wil je succesvol adverteren, dan zul je als adverteerder op de hoogte moeten blijven van die ontwikkelingen. Lees dus snel dé 8 Google Ads trends voor 2019.
1. Meer mogelijkheden voor automatisering
In Google Ads heb je tegenwoordig steeds meer mogelijkheden voor automatisering. Met Smart Campaigns kun je jouw ads, biedingen en plaatsingen automatisch laten optimaliseren. Ook is het mogelijk om binnen normale campagnes tests te draaien met verschillende titels, descriptions en display paths door middel van Ads Variations.
2. Het draaien van ads is duurder
Steeds meer bedrijven maken gebruik van Google Ads. Dat betekent dat de concurrentie steeds groter wordt, waardoor de prijzen per klik stijgen. Voor sommige zoekwoorden zijn de kosten per klik (CPC) in vier jaar tijd verdubbeld of zelfs verdrievoudigd.
3. Kwaliteit wordt beloond
Google is constant bezig met het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van hun zoekmachine. Resultaten die de wensen van de zoeker het beste bedienen worden dus beloond met hogere posities en een lagere CPC. Om te bepalen of het resultaat aansluit op de zoekintentie kijkt Google naar user signals. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar het aantal mensen dat op een resultaat klikt en daarna snel weer terug navigeert naar de Google resultaten. Dat laat zien dat de landingspagina niet aansluit op waar de gebruiker naar op zoek was.
4. Meer aandacht voor segmentatie
Deze trend borduurt voort op de vorige. De aansluiting van je advertenties op de zoekintentie van je doelgroep wordt steeds belangrijker. Daarom is er tegenwoordig veel aandacht voor segmentatie. Het gebruik van doelgroepen is in 2019 net zo belangrijk als het gebruik van zoekwoorden. Door data te verzamelen over je verschillende doelgroepen en specifieke campagnes te creëren die perfect op hun wensen aansluiten kun je jouw resultaten sterk verbeteren. Niet alleen verbetert dit de resultaten op je website zelf, ook je rankings en CPC zullen verbeteren doordat Google deze goede gebruikerservaring beloont.
5. Langere zoektermen
Door de opkomst van voice search en het verbeterde algoritme van Google voeren gebruikers langere zoekopdrachten in. Daar kun jij in jouw Google Ads strategie mooi gebruik van maken. Adverteer dus niet alleen op brede zoektermen, maar zet ook in op complete vragen. Je kunt deze vragen zelfs al (deels) in je advertentie beantwoorden.
6. Je krijgt meer ruimte voor tekst in je ads
Je kunt sinds kort gebruik maken van een derde titel en een tweede beschrijving in je advertenties. Er is dus veel meer ruimte beschikbaar om jouw boodschap over te brengen. Meer mogelijkheden om op de vraag van de zoeker in te spelen!
7. Meer opties voor online to offline
Veel adverteerders behalen goede resultaten met Local Google Ads campagnes. Niet alleen voor online aankopen, maar ook voor offline aankopen. Veel mensen doen namelijk online research, maar bezoeken daarna ook nog een fysieke winkel. Google helpt adverteerders hierop in te spelen door mogelijkheden aan de advertenties toe te voegen. Zo kun je de voorraad van een artikel bij een lokale winkel al in je advertentie laten zien.
8. Meer noodzaak voor professionals
Al deze opties zijn heel fijn, want ze maken je ads effectiever. Wel wordt het platform steeds complexer voor minder ervaren gebruikers. Het inschakelen van een gespecialiseerd bureau of een Google Ads expert is daarom zeker geen overbodige luxe.
Leren hoe je de beste resultaten behaalt met jouw Google Ads? Meld je dan aan voor één van onze trainingen over Google Ads!