Misschien heb je het al gehoord: Google heeft z’n zoekalgoritme geüpdated. En flink ook, zo’n 10 procent van de zoekresultaten wordt erdoor beïnvloed. Da’s veel. Moet je nu alles op je website aanpassen om vindbaar te blijven? Nee hoor, zo heftig is het nu ook weer niet. We zetten kort voor je op een rij wat er verandert nu BERT de baas in zoekland is. En wat jij kunt doen om online up-to-date te blijven.
Panda, Pinguïn... BERT
Wacht even, BERT? Ja, zo heet het aangepaste algoritme. Kleine updates krijgen van Google geen naam, want die zijn te onopvallend en worden bovendien dagelijks doorgevoerd. Maar de grote updates mogen zich wel op een naam verheugen. In het verleden waren er al Panda (2011), Pinguïn (2016) en Florida (begin dit jaar). En nu is er dus BERT. Dat is trouwens een afkorting voor ‘Bidirectional Encoder Representations from Transformers’. Ingewikkeld, dus dat mag je meteen weer vergeten.
Wat BERT beter doet
Het is wel handig om te onthouden wat BERT in de praktijk betekent. De bedoeling van de update is dat zoeken via Google nóg intuïtiever en effectiever wordt. Dat kan dankzij technologie die beter begrijpt hoe natuurlijke mensentaal werkt. BERT kijkt niet meer alleen naar de betekenis van losse zoekwoorden in een search-opdracht, maar ook naar hun onderlinge samenhang. Naar de context van zoekwoorden dus. Zeker nu voice een vlucht neemt en steeds meer mensen hele zinnen Googelen (‘Rode bultjes onder voet wat is het?’), groeit de behoefte aan een algoritme dat context snapt.
Wat verandert er met BERT?
Wat betekent BERT nou voor de vindbaarheid van je website, en wat moet je doen om online up-to-date te blijven? Een rijtje.
- Unieke, natuurlijke content wordt beter gewaardeerd dan geautomatiseerde of gekopieerde teksten. Als je nog niet serieus met contentproductie bezig was, moet je dat nu dus echt gaan doen.
- Content die antwoord op vragen geeft, scoort extra hoog. Want daar is het Google om te doen. Zorg dus dat jouw content aansluit bij de concrete informatiebehoefte van je doelgroep.
- Doordat context belangrijker wordt, doet ook de structuur op je site er meer toe. Heb je een heldere structuur, dan kan Google beter indexeren waar je content over gaat – en of die voor een zoeker relevant is.
- Ook intern linken gaat je positie verder versterken. Doe daar dus iets mee!
- Snelle websites werden al beter gerankt dan langzame, maar met BERT doet tempo er nog meer toe. Zorg dus dat je pagina’s snel laden, zodat zoekers gauw hun antwoord vinden.
Misschien heb je hulp nodig
Hoor je graag van een expert hoe je jouw website BERT-proof maakt, of was je sowieso wel aan een Google-kennisupdate toe? In de training Zoekmachineoptimalisatie (SEO) praten onze specialisten je helemaal bij. Zo kun je ook met het aangepaste algoritme succesvol traffic blijven genereren. Google helemaal meester maken? Van SEO, Analytics tot SEA en Data Studio? Volg dan de Google Master opleiding.