Google en Apple hebben hun strijd om de digitale uitgevers verder opgevoerd. De twee bedrijven vechten om de leidende positie bij de distributie van kranten en magazines voor tablets en andere mobiele apparaten.
Google probeert uitgevers aan zich te binden voor de nieuwe digitale kiosk voor apparaten die op Android-software draaien. Hiermee gaat het bedrijf in de achtervolging op Apple dat al enige tijd digitale versies van veel grote tijdschrifttitels en kranten verkoopt via iTunes.
De nieuwe kiosk zou apps moeten hebben van mediabedrijven die daarmee de Android-versies van hun publicaties beschikbaar maken voor smartphones en tablets. Google hoopt daarmee tegemoet te komen aan de wens van consumenten om periodieken op Android-apparaten te lezen en om de uitgevers te helpen om betaald te krijgen voor hun apps.
Nooit van de grond
De details over de Google App Store blijven echter vaag en het is zelfs mogelijk dat het plan helemaal nooit van de grond komt. Google heeft al gesproken met diverse grote uitgevers, waaronder Time Warner, Condé Nast en de Hearst Corp. Deze drie weigeren echter vooralsnog ieder commentaar.
Daarnaast zou Google gesteld hebben een kleinere provisie te rekenen voor de verkoop van Android-apps dan de 30 procent die Apple nu afroomt bij iTunes. Ook persoonlijke data van kopers beschikbaar komen voor Android app uitgevers.
Apple zit echter ook niet stil en bereidt diverse veranderingen aan iTunes voor om zo klachten van uitgevers over de online winkel weg te nemen. Zo zou Apple het binnenkort makkelijk maken voor uitgevers om abonnementen te verkopen, naast de verkoop van losse nummers. Daarbij zou dan ook weer 30 procent voor Apple zijn.
Op deze manier kunnen uitgevers straks kortingen gaan aanbieden bij langdurige abonnementen en wordt iedere nieuwe uitgave automatisch naar de iPad of andere mobile device gestuurd. Daardoor is men niet meer afhankelijk van een regelmatig bezoek van de kopers aan iTunes.
Apple zou ook van plan zijn meer data over wie een app download beschikbaar te maken voor uitgevers, die het dan weer kunnen gebruiken voor marketing. Daarbij zou de klant worden gevraagd om toestemming voor het delen van persoonlijke informatie met de uitgever.
Volgens sommigen zouden deze veranderingen al in het begin van 2011 worden doorgevoerd. Met deze veranderingen zouden de twee grootste struikelblokken van uitgevers om meer te investeren in digitale uitgaven worden weggenomen. Die struikelblokken zijn het beschikken over klantgegevens en het meten van het al dan niet aanslaan van een digitale publicatie.
De data over hun klanten is voor veel uitgevers van essentieel belang omdat ze op deze manier kunnen zien of klanten bestaand zijn of nieuw. Op die manier kunnen ze beter toegang verlenen of verkopen van dezelfde titels, ongeacht of het nu om print, online of tabletversies gaat.
Hoewel de uitgevers druk uitoefenen op Apple om abonnementen te kunnen verkopen, zijn velen huiverig om dat op de voorwaarden van Apple te doen. Het bedrijf heeft uitgevers al laten weten dat abonnementen die alleen voor de iPad zijn via iTunes moeten worden verkocht. Hierdoor zouden sommige magazines ervoor kiezen om niet exclusief voor de iPad-abonnementen te gaan. Zij willen een eigen iPad app ontwikkelen, met daarin hun eigen producten en een eigen afrekensysteem.