Groeien met je bedrijf en problemen hands-on aanpakken: dat doe je met growth hacking. Je gaat aan de slag met data en het uitvoeren van experimenten. Zo ontdek je vanzelf wat goede en slechte growth hacks zijn en oefen je met denken vanuit een growth mindset. Een waardevolle toevoeging voor iedere organisatie! Maar het blijft voor veel mensen toch een beetje abstract. We vertellen je meer over growth hacking: de betekenis, toepassing en geven je growth hacking voorbeelden uit de praktijk.
Wat is growth hacking: de betekenis
Growth hacking helpt je ontdekken welke ideeën de moeite van het uitwerken waard zijn, en welke juist niet. Dat doe je aan de hand van data-gedreven experimenten. Zo voorkom je geldverspilling en stimuleer je groei. Bovendien leer je ervan. En dat is belangrijk, want zoals Lean Startup-auteur Eric Ries zegt: ‘The only way to win is to learn faster than anyone else.’ De werkwijze is ontstaan in de Lean Startup-scene, maar elke organisatie kan de methode toepassen.
Het growth hacking proces
Growth hackers werken altijd aan de hand van een proces: het G.R.O.W.S. proces. Het gaat om het zo snel mogelijk ontdekken wat werkt, en wat niet werkt. Vanuit daar bouw je weer verder en ga je ideeën verder uitwerken of aan de slag met implementatie.
G – Gather ideas (ideeën verzamelen): in de eerste fase ga je zoveel mogelijk ideeën bedenken met je team. Plan een brainstorm in en bedenk er op los! Geen idee is gek genoeg.
R – Rank ideas (ideeën beoordelen): met verschillende frameworks kun je je ideeën gaan beoordelen. Gebruik bijvoorbeeld het PIE-framework om aan de hand van de hoogste ROI (return on investment) te bepalen met welke ideeën je (als eerst) aan de slag gaat.
O – Outline experiments (experimenten bepalen): in deze fase bepaal je wat de vervolgstappen gaan worden om je ideeën te gaan testen. Ontwerp je experimenten zo snel mogelijk en op zo’n klein mogelijke schaal.
W – Work, work, work: ga aan de slag! Je gaat je experiment uitvoeren in een tijdspanne van 2 tot 4 weken.
S – Study and Implement outcome (analyseren en implementeren): na de uitvoer, ga je de data uitgebreid analyseren en bepalen wat de volgende stappen worden. Misschien moet je nog verder doorontwikkelen en aanpassingen maken, of misschien kun je het al direct implementeren!
Growth hacking voorbeelden uit de praktijk
Voor velen blijft het toch een beetje abstract. Daarom hebben we onze trainer, Axel Hommenga, gevraagd om wat growth hacking voorbeelden uit de praktijk. Regel bij zijn growth hacking-experimenten, is dat hij altijd eerst goed onderzoekt wat de doelgroep probeert te bereiken, welke informatie er nodig is en welke twijfels er mogelijk nog zijn. Vanuit die analyse kan hij al snel een hele lijst met verbeter-ideeën opstellen.
Een greep uit zijn ervaringen en resultaten:
Online werving en selectie
'Hoe ontvangen we meer afgeronde online sollicitaties via onze vacaturewebsite?' Met dit vraagstuk kwam een bedrijf aankloppen bij Axel. Na het bedenken van verschillende ideeën en oplossingen, ging hij met de organisatie aan de slag met de timing van het verzenden van de herinneringsmail. Bij het analyseren van de data kwam hij erachter dat het versturen van die mail op dezelfde dag wel twee keer zoveel afgeronde sollicitaties opleverde dan wanneer de mail een dag later werd verstuurd. Een mooi resultaat, met een kleine aanpassing!
B2B leadgeneratie
Een andere opdrachtgever wilde meer kwalitatieve online B2B leads ontvangen. Er waren al resultaten met kwalitatieve downloads op de website, maar wat ze aanboden paste niet helemaal bij de communicatiestijl van de organisatie. Na het bedenken van diverse ideeën, heeft Axel met de organisatie een interactieve online quiz uitgewerkt, wat veel beter aansloot bij de gewenste doelgroep. Meer relevante personen werden met deze quiz tot actie aangezet en dat resulteerde in meer kwalitatieve leads.
Geef je bedrijf een boost met growth hacking
Denk je nu: ‘Ja! Mijn organisatie kan wel wat growth hacking gebruiken!’? Dan leert Axel je de basis van het vak tijdens de training Growth Hacking in a Day. Wil je het groter, op teamniveau aanpakken en direct een concreet vraagstuk aanvliegen? Dan kun je ook voor een incompany-training kiezen. We bieden de training dan volledig op maat aan en Axel zet je team direct aan de slag. Wij zeggen: doen!