Als iemand een zoekopdracht invoert in Google wil diegene daar iets mee bereiken. Waarom voert de gebruiker die zoekopdracht in? Het antwoord op deze vraag noemen we de zoekintentie. Natuurlijk kunnen verschillende gebruikers een andere zoekintentie hebben, terwijl ze toch dezelfde zoekopdracht gebruiken. Meestal overheerst er echter één zoekintentie. Als jouw content daar perfect op inspeelt heeft dat effect op je rankings in Google. Hoe dat werkt vertellen we je in dit artikel.
Mogelijke zoekintenties
De intenties die een gebruiker kan hebben met een zoekopdracht zijn eindeloos. Kleine aanvullingen op één onderwerp kunnen een groot verschil maken. Zo is iemand die “schmink voorbeelden” intikt waarschijnlijk op zoek naar afbeeldingen. Iemand die zoekt op “hoe schminken” is waarschijnlijk op zoek naar how-to’s. En iemand die de zoekterm “schmink kopen” gebruikt is waarschijnlijk op zoek naar producten.
Zoekintentie en SEO
Google wil gebruikers de resultaten laten zien die hen het beste helpen. Zoekintentie is dus superbelangrijk bij het bepalen van de rankings. Google’s algoritme gebruikt allerlei indicatoren om te bepalen welke resultaten het beste bij de zoekintentie van de gebruikers passen. Bijvoorbeeld door te kijken naar het aantal mensen dat doorklikt op een resultaat (click through rate) en het aantal mensen dat heel snel weer terugkomt naar de resultatenpagina (bounce rate).
Als jij graag hoog wilt ranken zul jij dus rekening moeten houden met de zoekintentie van de gebruikers van Google. Je optimaliseert je content niet alleen op een zoekopdracht, maar ook op de zoekintentie die daarachter zit. Zo kan het zijn dat een goed geoptimaliseerd, lang, waardevol artikel lager scoort dan een pagina met producten en nauwelijks tekst. Gebruikers zijn dan blijkbaar op zoek naar producten, in plaats van naar informatie. Leer meer hierover tijdens de training Zoekmachineoptimalisatie (SEO).
Hoe achterhaal je de zoekintentie?
Je kunt raden naar de zoekintentie, maar geloof ons, je zult er vaak naast zitten. Beter is het om de huidige resultaten in Google eens goed te bekijken en te analyseren.
In deze video van Moz legt Rand Fishkin het mooi uit:
Kijk maar eens naar deze resultaten:
Zie je het verschil? Kijk vooral ook naar wat er boven en naast de standaard resultaten getoond wordt:
- bij “schmink voorbeelden” zie je bovenin afbeeldingen
- bij “schmink kopen” worden er producten en lokale winkels getoond
- bij “hoe schminken” zie je in het midden how-to video’s terugkomen
Dit zegt enorm veel over de zoekintentie van gebruikers én biedt extra optimalisatiekansen. Misschien moet je jouw afbeeldingen of video’s beter gaan optimaliseren. Ook de suggesties onderin kunnen je inzicht geven.
Meer leren over SEO? Volg dan eens één van onze SEO-trainingen.