Alles is al eens gedaan. Ook op social media. Gelukkig hoef je niet altijd origineel te zijn om succes te hebben. Vraag maar aan de Nieuw-Zeelandse politie...
Het begint als de zoveelste dans-hype op social media. Twee Amerikaanse middelbare scholieren maken een filmpje met een maf dansje op een langvergeten muziekje. Ze zetten het op Instagram. Twee basketbalspelers pakken het op. Andere sportploegen volgen. Al snel wordt de #RunningManChallenge een hit op de interwebs. De Harlem Shuffle gaat op herhaling, zou je kunnen zeggen.
Maar het verhaal krijgt een compleet nieuwe wending als de Nieuw-Zeelandse politie zich ermee gaat bemoeien. Kiwi's zijn niet de allerfanatiekste gebuikers van social media, maar af en toe kunnen ze wel degelijk grappig uit de hoek komen.
De recruteringsafdeling van de Nieuw-Zeelandse politie, die druk bezig is om het korps een wat diverser gezicht te geven, heeft een gouden idee. Ze maken een geinig Running Man-filmpje met geüniformeerde agenten en zetten dat op Facebook:
En nu ze toch bezig zijn, dagen ze andere korpsen uit om hetzelfde te doen. Are you up for it, NYPD? De NYPD laat zich niet kennen en doet ook mee. Al snel haken tientallen andere korpsen aan. Er onstaat een wereldwijde dancebattle van geüniformeerden. Het oorspronkelijke filmpje van de Kiwi's is, alleen al op Facebook, inmiddels negen miljoen keer bekeken.
Kunnen we hier iets van leren? Wat kan ik in de social media trainingen die ik voor Competence Factory geef over deze case vertellen? Nou, dat je lang niet altijd origineel hoeft te zijn om online succes te behalen.
Alles van de Running Man Challenge is al eens gedaan. Maffe dansjes kwamen eerder langs bij de Harlem Shuffle. Het nomineren (uitdagen) van anderen op Facebook maakte #NoMakeupSelfie en de #IceBucketChallenge groot. Na elke virale explosie hebben de mensen er een tijdje genoeg van, maar er komt altijd weer ruimte voor een nieuwe ronde. Een kwestie van timing, dus. De trends op social media blijven volgen en aanvoelen wanneer het weer kan.
Wat is het geheim van de dansende Kiwi's? Beter goed gejat dan slecht bedacht!