De positionering gaat over het beeld dat consumenten hebben bij je merk. Hoe omschrijven ze jou en wat onderscheidt jouw merk ten opzichte van andere merken in dezelfde sector? Deze merk positionering ontstaat door ervaringen met jouw product of dienst, maar kun je ook sturen door gerichte marketingactiviteiten. Lees meer over wat positionering is en hoe je je eigen positionering bepaalt met een positioneringsmatrix.
Wat is positionering?
Met de positionering stel je de identiteit van een merk of product vast, zoals je doelgroep die ziet. Hoe zij dit zien, kun je beïnvloeden met een goede positioneringsstrategie, met als doel een voorkeurspositie creëren. Voorbeelden van de merk positionering van een aantal (bekende) merken:
- Tesla: duurzaam, met de meest innovatieve en toegankelijke auto’s.
- Axe: ‘seks in een potje’. Met hun deodorant word je als man onweerstaanbaar.
- Amstel bier: de allemansvriend met wie je je vermaakt. Amstel bier gaat gepaard met goede vriendschappen.
- McDonalds: familieplezier. Je krijgt er vlot en betaalbaar eten en is op veel plekken te halen: lekker makkelijk dus!
- Competence Factory: de leuke, creatieve opleider. Leren van professionals, en zorgen dat het leuk blijft.
Hoe werkt een positioneringsmatrix?
Met een positioneringsmatrix breng je in beeld hoe jouw merk zich positioneert ten opzichte van andere merken op de (door jou bepaalde) belangrijkste koop aspecten. Op basis hiervan kun je een positioneringsstrategie bepalen.
Een positioneringsmatrix bevat altijd koop aspecten die tegenstellingen zijn. Hierbij wordt de keuze vaak gemaakt op wat van het meest van belang is voor de doelgroep. Denk aan de prijs-kwaliteitverhouding, duurzaamheid, gezondheid, gemak of reisafstand. De matrix laat je vervolgens invullen door een aantal klanten om zo de bestaande positionering in beeld te brengen. Ook is het belangrijk om je concurrenten te analyseren en hierin te verwerken.
De positioneringsmatrix vul je in volgens de volgende stappen:
- Concurrenten selecteren, denk hierbij ook aan nieuwe concurrenten met misschien nog weinig marktaandeel
- Bepaal wat je gaat onderzoeken en bekijk hoe de concurrent dit doet
- Analyseer de uitkomsten van je onderzoek
- Plaats je concurrenten in de positioneringsmatrix
- Plaats je eigen bedrijf in de positioneringsmatrix door bestaande klanten een aantal gerichte vragen te stellen
Nu heb je een positioneringsmatrix van hoe je doelgroep jouw merk ziet. Vervolgens kun je met je team bepalen wat je gewenste positie in de matrix is, waar kansen liggen en wat jullie er nog aan kunnen doen om dat te beïnvloeden.
Een voorbeeld van een positioneringsmatrix
Hier zie je een voorbeeld van een positioneringsmatrix van de automarkt.
Aan de slag met jouw eigen positionering
Vind jij merken bouwen fascinerend en wil je er misschien je vak van maken? Schrijf je dan in voor de opleiding Branding Specialist. Hierin ga je aan de slag met merkpositionering en het opstellen van een gerichte brand strategy.
Meer lezen over branding.