Jouw medewerkers zijn het gezicht van je bedrijf. Ze vormen je organisatie, en brengen je merk tot leven. Tenminste, als je een concreet merk hebt dat ze consistent kunnen uitdragen. Daarom is het belangrijk dat je iets aan internal branding doet: het intern laden van je merk.
Het doel van branding
Met een sterk merk dat online opvalt, onderscheid je je van andere merken. Je weet mensen te binden met een heldere visie en missie en bouwt zo duurzame relaties op. Zo heb je een streep voor op je concurrenten. Heel belangrijk, want zonder deze binding kun je mensen binnen één Google-zoekopdracht weer kwijtraken.
Branding is tijdloos
Waarom? Nou, heel simpel: branding kun je niet automatiseren. Bij een branding-strategie komen mensen en emoties kijken. In dit creatieve proces werk je met niet-tastbare, subjectieve waarden als vertrouwen, bewondering en geloofwaardigheid. Niet iets wat je aan een computer kunt overlaten. De vaardigheden strategisch inzicht en creativiteit spelen een belangrijke rol bij branding. Dit zijn volgens het World Economic Forum key skills voor de toekomst. Kies je voor verdieping in je branding? Dan investeer je in de toekomst.
Wat is internal branding
Internal branding zorgt ervoor dat het duidelijk is voor je medewerkers waar je merk nou écht voor staat. Wanneer ze dit duidelijk voor ogen hebben, kun je later je brand identity consistent naar buiten toe uitdragen. Internal branding gaat om veel meer dan alleen kennisoverdracht: je collega’s moeten je merk echt gaan doorleven. Dit is belangrijk, want zij zijn uiteindelijk de stem van het bedrijf tijdens hun dagelijkse werkzaamheden. Komt dit niet overeen met de merkbelofte van je bedrijf? Dan kan dat funest zijn voor je imago.
Hoe doe je dat, internal branding?
Door je te focussen op je medewerkers, wordt jouw internal branding een succes. Je wilt ze actief betrokken houden bij de organisatie, want internal branding is geen project met een begin en een eind. Het speelt continu en daarom moet je ervoor zorgen dat intern alles klopt: je interne procedures, communicatie, CRM’s. Als het niet klopt, krijg je je medewerkers moeilijk aan boord.
Wanneer je duidelijk hebt wat jouw merk wil uitdragen, moet je het levend houden. Zo krijg je medewerkers betrokken en enthousiast. Dit kun je doen met bijvoorbeeld interne mailings, meetings en events. Via interactie op social media, reviews en klanttevredenheid deel je de resultaten van je merk met je collega’s. Zo breng je je merk consistent onder de aandacht.
Belangrijk is dat je ook vraagt om input en ideeën, want dan voelt iedereen zich onderdeel van het merk. Het is voor internal branding verder belangrijk dat marketing, communicatie en HR nauw samenwerken: al bij het werven van nieuw personeel begint het uitdragen van je merk.
Zelf aan de slag met internal branding
Merk je dat er binnen jouw bedrijf onduidelijkheid is over hoe het merk naar buiten gebracht wordt en wil je mensen graag beter mee krijgen? Bekijk dan de tweedaagse training Internal Branding en Brand Strategy. Leer een internal branding-strategie opstellen die je collega’s enthousiast maakt over je merk, zodat je ze aanspoort om het uit te dragen. Want extern winnen, is intern beginnen!