Jij wilt de beste social media campagnes met converterende advertenties. Het is natuurlijk belangrijk dat je een catchy tekst schrijft die je doelgroep aanspreekt, maar ook de afbeelding die je plaatst draagt enorm bij aan het succes van je advertentie. Wist je dat je brein een afbeelding tot wel 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst? Het cliché: een beeld zegt meer dan duizend woorden, is zeker ook voor je advertenties van toepassing. Je trekt er de aandacht mee van je doelgroep en zet ze aan tot actie. Maar hoe design je een goede advertentie voor je social media-campagnes? We geven je tips.
Zo design je een goede advertentie
Voor je aan de slag kunt met het designen van je beeld, moet je eerst weten wat de doelgroep en het doel is: wie en wat wil je bereiken? Zodra je deze zaken helder hebt, kun je aan de slag met je design. De volgende punten zijn altijd handig om daarin mee te nemen:
Een spannende compositie
De compositie van je beeld is van grote invloed op de manier waarop mensen je foto interpreteren. Pas daarom altijd de rule of thirds toe. Dit zorgt ervoor dat je een spannender beeld creëert. De regel houdt in dat je het onderwerp van je foto of beeld niet direct in het midden van je design plaatst, maar juist in het linker of rechter deel. Zo laat je aan de andere kant ongeveer twee derden ‘open’. Natuurlijk zijn er soms uitzonderingen op de regel, dus speel vooral in je design om te kijken wat voor jouw boodschap het beste werkt.
Jij bent te vertrouwen!
Op social media adverteer je vaak om een nieuwe doelgroep te bereiken, mensen die nog niet bekend zijn met jouw product of dienst. Daarom is het belangrijk dat je overtuigend overkomt en vertrouwen wint. Plaats bijvoorbeeld certificaten of een cijfer van een review in je design, dit laat zien dat jij een betrouwbare partij bent. Onmisbaar voor een goede advertentie!
Ga voor echte mensen
Mensen, en vooral gezichten, zijn een krachtige tool in advertenties en reguliere posts. Ze maken je boodschap persoonlijker en vriendelijker, waardoor de kans groter is dat mensen zich aangesproken voelen en geïnteresseerd raken in wat je te bieden hebt.
Maak gebruik van de kijkrichting
Wanneer je gebruikmaakt van mensen en gezichten, kun je je doelgroep onbewust naar een bepaalde boodschap sturen. Het oog volgt namelijk automatisch de kijkrichting van de persoon in jouw afbeelding. Op die plek, of daar in de buurt, kun je je belangrijkste boodschap plaatsen.
Minder is meer
Voeg niet teveel poespas toe aan je foto of beeld, dat kan afleidend werken. Denk eraan: je boodschap moet in één oogopslag duidelijk zijn, zonder dat de kijker zich hoeft af te vragen wat er precies wordt gepresenteerd. Als er teveel afbeeldingen, tekst of andere elementen aan je beeld worden toegevoegd, kan het moeilijk worden om de belangrijkste boodschap te begrijpen.
Maak het makkelijk voor je doelgroep
Net als hoe we teksten lezen, ‘lezen’ we een afbeelding het liefst ook op deze manier: van links naar rechts. Zorg er dus voor dat er een logische flow in jouw afbeelding zit die de kijker van linksboven naar rechtsonder laat gaan.
De gouden combinatie
Tekst en beeld gaan goed samen, ze versterken elkaar. Je wilt natuurlijk veel over jouw bedrijf vertellen, maar een te lange advertentietekst schrikt af en je hebt vaak rekening te houden met een maximaal aantal karakters. Verwerk daarom je belangrijkste boodschap in je beeld, zodat je direct de aandacht trekt van je doelgroep.
Meten is weten
Je weet pas of het een goede advertentie is, als je het gaat uitproberen. Natuurlijk zijn er tips en tricks om je op weg te helpen, maar uiteindelijk is jouw product uniek en de doelgroep die daar bij hoort ook. Het is daarom altijd handig om te testen met minimaal twee verschillende designs: bijvoorbeeld man en vrouw, een foto en alleen een grafisch beeld of speel met de gebruikte kleuren. Vervolgens kun je in de resultaten van je advertenties aflezen wat er het beste aanslaat bij jouw doelgroep en waar je op door kunt bouwen.
Val op en stop de scroll!
En tot slot: val op! Alleen dan laat jij iemand stoppen met scrollen om jouw tekst en beeld eens goed te bekijken. Daarnaast is het in de zee van online concurrentie belangrijker dan ooit dat jouw advertentie er tussenuit springt en de aandacht trekt.
Leer hoe je succesvolle designs maakt voor jouw advertentie in de training Visuele Contentcreatie.
Tips voor advertenties maken op Facebook
Check de Facebook Ad Library! Hier vind je alle advertenties die online staan over een bepaald onderwerp. Haal er inspiratie uit en wijze lessen. Je vindt er onder andere belangrijke informatie over budgetten en targeting.
De afmetingen van een Facebook advertentie zijn minimaal 940 x 788 pixels. Gebruik je een carrousel? Dan ga je voor vierkante afbeeldingen van minimaal 1080 x 1080 pixels.
Tips voor advertenties maken op Instagram
Maak goed gebruik van je story! Op Instagram doen story-advertenties het over het algemeen er goed. Zorg dus dat je een apart design maakt voor je story die de aandacht trekt. Denk bijvoorbeeld aan een bewegend beeld, zoals kleine animaties of een video waarin je meerdere beelden en teksten voorbij laat komen.
De afmetingen van een Instagram advertentie zijn altijd vierkant, minimaal 1080 x 1080 pixels. De afmetingen van een story zijn 1080 x 1920 pixels.
Tips voor een advertentie op LinkedIn
LinkedIn is een zakelijker platform dan Instagram en Facebook. Hier is het nog belangrijker om echt te weten tegen wie je praat en om je tone of voice van de advertentie daarop aan te laten sluiten. Denk hierbij ook goed na over het beeld wat je gebruikt.
De afmetingen van een LinkedIn advertentie zijn minimaal 1200 x 627 pixels. Gebruik je een carousel? Dan ga je ook hier voor vierkante afbeeldingen van minimaal 1080 x 1080 pixels.
Gratis tools voor het designen van je advertentie
Met de tools van Adobe kun je prachtige beelden maken voor een goede advertentie, maar er zijn ook een hoop gratis design programma’s waar je goed en makkelijk mee uit de voeten kunt.
Bekijk deze video voor nog meer tips
Hoe zet je eigenlijk een advertentie op?
Leuk zo’n converterend beeld designen, maar eerst moet je zorgen dat de instellingen van je advertentie helemaal goed staan. Je moet kennis hebben van technische zaken zoals het aanmaken van een advertentieaccount, strategische zaken zoals doelgroep en budget bepalen, maar ook het juist interpreteren van de resultaten en daar vervolgens op optimaliseren. Wil jij zulke advertenties maken? Je leert het van onze social media-marketing experts tijdens onze social advertising trainingen.