Wil je jouw social media kanalen op een succesvolle manier inzetten? Dan is het belangrijk dat je een social mediastrategie opstelt. In die strategie beschrijf je wat je wilt bereiken en hoe je dat voor elkaar gaat krijgen. Zo kun je gestructureerd en doelgericht aan de slag. Dit leer je ook bij ons tijdens de training Social mediastrategie. Als je de strategie vervolgens implementeert is het belangrijk dat je regelmatig evalueert of je jouw doelen ook daadwerkelijk behaalt. Maar hoe meet je nou de resultaten van je social media kanalen? Dat vertellen we je in de artikel!
Strategische doelen stellen
Wanneer is jouw social media strategie een succes? Om dit te weten is het als eerste van belang om strategische doelen op te stellen. Met deze doelen meet je uiteindelijk de resultaten van je strategie. Maar waar begin je dan? De meeste doelstellingen die je zou kunnen kiezen vallen samen in het model van Don Bartholomew.
Bron: https://www.socialmediamodellen.nl/meetmodellen/vierfasenmodel/
Dit model bestaat uit vier macro-doelen:
- Exposure
Zichtbaarheid - Engagement
Betrokkenheid - Influence
Invloed - Action
Conversie
Per stap wordt het moeilijker om de Return of Investment (ROI) op een accurate manier te berekenen. Voordat mensen bij de laatste twee stappen uitkomen zijn ze vaak al via meerdere kanalen met je aanraking gekomen. Het is dan lastiger om het resultaat aan 1 kanaal toe te schrijven. Soms lijkt het alsof een kanaal weinig oplevert, maar draagt het indirect toch bij aan de conversie. Met name uit de eerste twee stappen haal je veel waardevolle informatie voor het verbeteren van je online strategie en het ontwikkelen van je organisatie, merk of dienst.
SMART
Wanneer je de doelen voor je social media strategie hebt bepaald, is de juiste formulering key. Zo zie je achteraf duidelijk of je ze daadwerkelijk hebt behaald. Dit doe je aan de hand van de SMART formule:
- Specifiek: ben zo concreet mogelijk;
- Meetbaar: zorg dat je jouw doelstellingen kunt meten;
- Acceptabel: zorg dat het geaccepteerd wordt door belanghebbenden;
- Realistisch: maak de doelstellingen haalbaar;
- Tijdsgebonden: geef een duidelijke tijdspanne waarin het doel behaald wordt.
Dit ziet er als volgt uit:
“Het aantal website bezoekers via Facebook moet binnen een jaar gestegen zijn met 15%”
Hoe het niet moet:
“Het aantal likes op Facebook moet stijgen”
KPI’s formuleren
Met welke Key Performance Indicators (KPI) ga jij de resultaten van je strategie meten? Ook hierbij is het duidelijk formuleren (SMART) erg belangrijk. Met de juiste KPI’s maak je de voortgang van je social media accounts inzichtelijk. Het is dus van belang dat ze iets zeggen over de waarde van je social media accounts. Het gaat, in het geval van Facebook, niet over het aantal likes van je pagina of het aantal posts dat je doet. Waar het bijvoorbeeld wel om gaat is het:
- Aantal shares op een dag
- Aantal reacties op updates
- Aantal clicks op links in updates
Door deze KPI’s ligt de focus op de kwaliteit van het account in plaats van het aantal volgers of fans. Dit is belangrijk, want uiteindelijk trek je liever mensen aan die oprecht geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf of product.
Monitoren en meten
Met enkel het opstellen van je KPI’s ben je er niet. Je moet er daadwerkelijk mee aan de slag gaan. De eerste twee maanden geven vaak geen duidelijk beeld, doordat er dan nog te weinig data is verzameld. Begin daarom het monitoren na ongeveer drie maanden. Dit is mogelijk via de social media kanalen zelf of via tools zoals HootSuite of SemRush. Heeft je KPI betrekking op het aantal bezoekers van je website? Bekijk dan eens de mogelijkheden van Google Analytics. Via deze gratis tool zie je precies hoeveel mensen via je social media kanalen op je website terecht kwamen én wat ze daar vervolgens deden. Bijvoorbeeld welke pagina’s ze bezochten en wat voor acties ze uitvoerden. Als je UTM-codes gebruikt kun je in Google Analytics zelfs precies zien vanuit welke post of campagne mensen op je website kwamen (klik hier voor meer informatie over UTM-codes). Ook is het mogelijk om via verschillende attributiemodellen indirecte bijdragen aan conversies te achterhalen (klik hier voor meer informatie over attributiemodellen).
Ga je adverteren op Facebook of LinkedIn? Dan kun je binnen deze tools ook je conversie meten. Denk hierbij aan het bekijken van een pagina, het inschrijven voor je nieuwsbrief of het doen van een aankoop. Zo zie je precies wat er uit je advertenties komt.
Zorg ervoor dat je jouw resultaten tussentijds regelmatig bekijkt en analyseert. Zo kun je op tijd bijsturen en er, indien je niet op koers ligt, voor zorgen dat je die doelstellingen wél gaat behalen.
Meer weten over adverteren op Facebook of LinkedIn en over conversie? Bekijk dan ook onze trainingen Facebook en Instagram advertising, LinkedIn advertising en Conversieoptimalisatie.
Tijd voor een evaluatie
Zijn de doelen die hebt opgesteld behaald? Nee? Dan is het belangrijk dat je kijkt waar dit aan ligt. Maar ook als ze wel behaald zijn is het belangrijk om te evalueren wat er de volgende keer misschien nog beter zou kunnen. Welke punten hebben goed gewerkt en waar is nog verbetering mogelijk?
Neem niet alleen je resultaten, maar ook je doelstellingen en KPI’s af en toe onder de loep. Het zou kunnen dat je doelstellingen of KPI’s niet meer goed aansluiten op je huidige situatie of dat ze sowieso niet zo handig waren. Wees dan niet bang om ze bij te stellen. Een nieuwe campagne, nieuwe producten of veranderingen binnen de organisatie kunnen bijvoorbeeld van grote invloed zijn op je doelstellingen.
Wil jij meer leren over het opstellen van doelen en het meten van de resultaten van je social media strategie? Meld je dan aan voor de training Social mediastrategie. Het unieke van deze training is dat je tussen de lesdagen door aan de slag gaat met je eigen strategie of campagne. Vervolgens presenteer je de resultaten aan de groep en krijg je waardevolle feedback.