De laatste grote verandering aan de zoekmachine van Google is Google Instant. Gebruikers die ingelogd zijn met een Google account en in de klassieke weergave zoeken, zien direct bij het typen van elke letter relevante resultaten. Hoeveel invloed heeft dit op de gratis resultaten?
Veranderingen in aantal bezoekers
Marcel Rotteveen beschreef Google Instant eerder op deze website en een andere aardige samenvatting vond ik die op het weblog van Tribal. Deze verandering aan Google is vrij uniek in zijn soort. Normaal schieten adverteerders, webmasters of zoekmachine-experts in de stress, maar zelden alle 3. Het punt met Google Instant is dat het voor alle partijen invloed heeft, zonder dat Google zijn algoritme heeft veranderd.
Voor de normale gratis Google resultaten is het belangrijk om te weten dat Google Instant tot op heden nog geen invloed heeft op het algoritme van de zoekmachine. Het algoritme wordt wekelijks bijgewerkt en is eerder dit jaar flink aangepast maar Google Instant heeft hierop nog geen invloed.
Toch zijn er zonder aanpassingen aan het algoritme veranderingen merkbaar in het aantal bezoekers uit Google op verschillende termen. Hieronder de ervaringen die ik tot nu toe het vaakste ben tegengekomen.
Top 3 is belangrijker dan ooit tevoren
Toen Google een bekende zoekmachine werd, kwamen er al snel onderzoeken naar buiten dat je in de top 10 van de resultaten moest voorkomen om echt bezoekers uit de zoekmachine te krijgen. Met alle aanvullingen op de zoekmachine (nieuwsberichten, video en foto's direct tussen de resultaten) was het al belangrijk om in de top 3 te komen.
Uit ervaringen en bevindingen van Amerikaanse websites blijkt dat Google Instant hier nog een schepje bovenop doet. Doordat de suggesties tussen de resultaten worden getoond en je niet op enter hoeft te drukken om resultaten te krijgen, zijn op normale schermen alleen de top drie nog direct zonder scrollen zichtbaar. Zeker als er ook gesponsorde resultaten bijkomen, is de kans klein dat je website nog gezien wordt als je niet tussen de top 3 staat.
Google verandert je trefwoord
Dat Google al veel impact had op ons zoekgedrag is al veelvuldig besproken en ook met Google Instant zullen sommige websites merken dat Google trefwoorden flink verandert. Een voorbeeld is het woord auto. Google verandert dit al terwijl je typt in het woord autotrader en zo is de website die nummer 1 was op het woord auto opeens nergens meer te vinden.
Een kleiner voorbeeld is het trefwoord investeerder. Als je dit intypt in Google Instant, geeft hij zelfs bij het volledig uitschrijven van je trefwoord de hele tijd de resultaten voor het meervoud investeerders weer. Het trefwoord investeerder zal zijn traffic zien zakken, de nummer 1 op investeerders zal het juist zien stijgen.
Of zoals Cybatec aangeeft: "I have a couple of garden sites that have lost quite a lot of traffic. People searching for vegetable gardens for beginners now get vegetable gardening for beginners Google assumes that's what they are looking for."
Google verandert de long tail
Er zijn talloze workshops en masterclasses gegeven, zelfs door Google medewerkers zelf, waarin werd verteld dat je je moest richten op de long tail. Gebruikers zouden steeds meer woorden gebruiken en steeds specifiekere zoekopdrachten. De specialisten geven nu aan dat door Google Instant zoekers juist weer kortere zoektermen gaan gebruiken. Waarom zou je langer zoeken als je na 3 letters al een gewenst resultaat ziet?
Toch is er nog geen reden tot paniek voor website-eigenaren die het overgrote deel van de traffic uit lange zoektermen halen. Uit de eerste Amerikaanse resultaten blijkt dat mensen over het algemeen de Google Instant resultaten nog grotendeels negeren en hun zoektermen gewoon afmaken.
Een zoekmachine specialist geeft al aan: "Unless you are in a high competition space with tech-savvy customers, then it's unlikely that Google Instant will affect your business in any meaningful way in the near future. Why is this so? Because we're seeing that even our tech-savvy people in the office are frequently ignoring the Instant results on the page. Remember - most searchers like their sites simple and clean, without flashing, jumping, changing text."
Google Suggest belangrijker
Enorm veel mensen klagen over de slechte resultaten die Google Suggest geven. Vaak blijken mensen die woorden helemaal niet zo vaak te gebruiken. Er zijn zelfs mensen die denken dat Google ons met haar resultaten manipuleert of op zijn minst de resultaten in twijfel trekken. Een blog van Searchengineland hierover vond ik vrij sterk. In Nederland hadden de suggesties nog relatief weinig invloed. Ze werden meer door zoekmachine-specialisten gebruikt, dan echt door de grote massa Google-gebruikers. Daar komt met Google Instant wel verandering in. Als je tijdens het bekijken van je resultaten ontevreden bent, zie nog de suggesties staan en is de kans groot dat mensen hier werkelijk op klikken. De kans is dus groot dat meer en meer webmasters en SEO-medewerkers hun website teksten zullen aanpassen op de trefwoorden die met Google Suggest naar boven komen.
Deze kunnen overigens nog flink verschillen van de trefwoorden die de Keyword Generator van Adwords suggereert. Neem het eerder genoemde trefwoord auto maar eens. Autotrader komt hier niet eens in de woordenlijst voor.