Elk kwartaal delen we de laatste trends tijdens onze Inspiration Factory. Een gratis kennisevent op onze toffe locatie ‘Space to Create’. Afgelopen donderdag spraken onze trainers over UX & Webdesign en dat hebben we geweten. UX is hot! Met ruim 100 UX’ers, Online marketeers en Webdesigners op de gastenlijst waren we officieel ‘sold out’. En de borrel... tja, die ging door tot in de late uurtjes. Een woord- en beeldverslag van het geslaagde event.
What the * is UX?
Ruben Olislagers over UX Design
Nieuwe UX-functies schieten als paddestoelen uit de grond en het aantal vacatures stijgt explosief. Dat zien wij ook terug in de aanmeldingen voor onze UX-opleidingen. Toch doet niet iedereen hetzelfde. En kijken niet alle UX’ers hetzelfde. Zo liet Ruben een aantal award-winning websites zien die op de UX-schaal toch echt geen voldoende scoren. In een schema haalt Ruben de verschillen en overeenkomsten aan tussen UX-researchers, UX-designers, interaction designers en visual designers.
UX gaat over de eindgebruiker, de bezoeker van je website. Die zet je centraal in je design. Klinkt logisch, dus onderzoeken we de klant en maken we voor het design een goede Customer Journey Map. Pas op voor blind spots! Blijf niet alleen praten, maar ga ook echt met ze testen. Mensen doen namelijk andere dingen dan ze zeggen. Daar kwam Sony ook achter, toen ze gekleurde ghetto blasters wilden introduceren. Deelnemers aan een focusgroep vonden de roze en gele apparaten te gek, maar toen ze er één mee naar huis mochten nemen koos toch iedereen een zwarte.
Met clickable wireframes kun je sites goed testen. Toch missen veel klanten bij een wireframe het ‘gevoel’ en de ‘sfeer’ van de website. Daar kun je met Sketch invulling aan geven. Zo zette Ruben met een paar muisklikken een clickable app voor een pizzeria in elkaar. Met beelden, we kregen er trek van!
Word ook UX Expert met een van onze UX opleidingen. Prototypes maken leer je bij de cursus ‘Visual design met Sketch en Invision’.
Visual notes van de keynote van Ruben Olislagers
Boss Ross als inspiratie, are you Axure?
Eddy Boeve over User Interface Design
Homepages, daarover alleen al kan de energieke Eddy een cursusdag volpraten met do’s, don’ts en frustraties. ‘Sliders werken niet, stop daarmee!’. Wat wel? Eddy heeft 150 heuristieken opgesteld en deelde er een aantal tijdens zijn presentatie. Heuri... watte? Dat zijn onbewuste vuistregels die iedereen gebruikt bij het maken van beslissingen of het oplossen van problemen. Vet handig dus bij het optimaliseren van de interface van je website.
Wist je trouwens dat UX’ers in de VS significant meer verdienen dan Graphic Designers? Zo’n leuk weetje van Eddy. Als dat geen trigger is om je om te scholen, of je functietitel aan te passen...
Eddy’s Bob Ross-model biedt uitkomst bij het designen van je website. De bekende tv-schilder bouwde zijn schilderijen op een vaste manier op: eerst de lucht, als laatst 'happy little trees' op een plek naar keuze. Bij het ontwikkelen van een website heb je ook een palet aan opties, waarbij een eenduidige volgorde houvast geeft. Deze 6 elementen zijn onmisbaar:
- Traffic
- Usability
- Klant en doelen
- Beslisfasen
- Online persuasion
- Beslisstijlen
Wat je verder ook van plan bent, eerst maak je wireframes waarin je het concept, de lay-out en navigatie bepaalt. Bijvoorbeeld in Axure RP, de populairste tool om prototypes mee te ontwerpen.
Ok, je website is UX-proof, uitgebreid getest maar converteert nog steeds niet volgens plan?
Met persuasive design leer je hoe je het ontwerp van je site kunt inzetten om bezoekers te motiveren en verleiden. Zodat je uiteindelijk wél je conversiedoelen haalt. Een stukje psychologie, waar Eddy meester in is. In welke richting kijken bijvoorbeeld de ogen van de mooie dame op foto? En welke tekst staat staat er op je call to action buttons?
Tijdens onze UX opleidingen kun je van Eddy leren tijdens de trainingen Interaction Design, Persuasive Design en Axure RP (Wireframes maken).
Visual notes van de keynote van Eddy Boeve
Plug it in baby!
John Oosterlaar over Wordpress
WordPress is razend populair, vooral omdat je er zonder programmeerkennis professionele websites mee kunt bouwen. En dat doen we massaal: zo’n 33% van alle websites draait op Wordpress. Spreek je wel HTML? Dan ben je nog flexibeler in opmaak. Basiskennis opdoen van HTML raden we ook zeker aan als je met Wordpress aan de slag gaat.
Handig die standaardopties en plugins voor Wordpress, maar soms ook niet. ‘Bye Dolly!’. Kiezen uit de ruim 43.000 plugins? John maakte een voorselectie voor je.
- Akismet - no more spam, hallelujah!
- Yoast - voor SEO optimalisatie en scoren op vindbaarheid.
- Jet Pack - voor hogere laadsnelheid, vindt Google ook erg fijn!
Sommige designs zijn om van te smullen; met populaire thema’s als Avada, Xfold en Uncode staat je nieuwe website al binnen een dag. Liever vanaf een blanco canvas je eigen webdesign maken? Koppel dan de Oxygen builder aan je wordpress-site en laat de creative in jezelf los.
Meer weten van Wordpress? Volg dan een of meer van onze Wordpress trainingen.
Visual notes van de keynote van John Oosterlaar
De eerstvolgende Inspiration Factory plannen we weer in september 2019. Via onze nieuwsbrief ontvang je daarvoor een uitnodiging.
De visual notes zijn gemaakt door door onze trainer Fieke Sluijs. Dit kun jij ook leren, in onze nieuwe training Zakelijk tekenen.