#tbt #nofilter #photooftheday #motivation #ootd. Als je actief bent op Instagram heb je deze populaire Instagram hashtags vast al eens voorbij zien komen. Hashtags zijn een goede manier om je Instagram posts onder de aandacht te brengen bij mensen die je nog niet volgen. Als je ze goed inzet kunnen ze jouw likes en followers een flinke boost geven. In dit artikel laten we je zien hoe je tot de perfecte #strategie komt.
Waarom zijn hashtags op Instagram zo belangrijk?
Er worden dagelijks miljoenen foto’s en video's op Instagram geplaatst. Hoe ga je daar de content in vinden die jij interessant vindt? Dat is waar hashtags voor in het leven geroepen zijn. De hashtags die je aan je post toevoegt vertellen iets over over je content. Andere mensen kunnen op die hashtag zoeken en krijgen dan recente posts te zien waaraan de hashtag is toegevoegd. Hashtags zorgen er dus voor dat jouw content de mensen bereikt die geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt.
Populaire vs. specifieke hashtags
Aan het begin van dit artikel somde ik al wat populaire Instagram hashtags op. Is het slim om deze hashtags aan je posts toe te voegen? Waarschijnlijk niet. Doordat ze zo populair zijn, worden ze aan enorm veel posts toegevoegd. Jouw post verdwijnt dan dus in een enorme stroom van content. Als je de hashtag specifieker maakt hoef je met veel minder andere posts te concurreren.
Bovendien zorgen specifieke hashtags ervoor dat jouw doelgroep je veel beter kan vinden. Ik ga je het verschil laten zien met een voorbeeld. Zoek eerst eens op #marketing. Je ziet hier waarschijnlijk van alles voorbij komen. Van marketingtips, tot random quotes en fitnessvideo’s. En zoek nu eens op #instagrammarketingtips. Kijk, nu kom je ineens veel interessantere dingen tegen. Zo werkt het ook voor jouw doelgroep. Zij zullen sneller vinden wat ze zoeken als ze hun zoekopdracht specifieker maken. Omdat jouw posts beter aansluiten op wat je doelgroep zoekt zullen ze ook sneller tot interactie overgaan.
Wees dus specifiek, maar overdrijf het niet. Word je té specifiek, dan is je bereik namelijk weer te laag.
Zo vind je interessante Instagram hashtags
Hoe vind je hashtags die interessant zijn voor jouw business? Dat doe je door op onderzoek uit te gaan. Kijk bijvoorbeeld eens naar de gebruikte hashtags van:
- concurrenten (vooral de concurrenten die het goed doen op Instagram)
- je volgers (dit zegt vaak veel over wat ze zelf interessant vinden)
- influencers in jouw branche (deze mensen hebben vaak enorm veel volgers en doen dus iets heel goed)
Daarnaast kun je door middel van de zoekfunctie in Instagram op zoek gaan naar gerelateerde hashtags. Instagram geeft je, terwijl je typt, allerlei suggesties. De hashtags die interessant kunnen zijn voor jouw business ga je vervolgens testen.
Creëer een systeem en test
Bron: Sprout Social
Er is helaas niet één standaard formule voor succes. Elk bedrijf en elke doelgroep is anders en dat betekent dat elk bedrijf zijn eigen hashtag strategie zal moeten ontwikkelen. Ga dus testen! Als je budget niet groot is kun je een Excel sheet aanmaken. Hierin houd je bij welke posts je hebt geplaatst, welke hashtags je gebruikt hebt en hoe succesvol de posts waren. Wissel af met je hashtags en probeer patronen te ontdekken. Om goed te kunnen testen is het slim om overige factoren (zoals het tijdstip van posten) zoveel mogelijk gelijk te houden. Behalve het type hashtags kun je ook nog testen met het aantal hashtags. De meeste grote merken gebruiken 7 of minder hashtags in hun posts, maar toch kan de magic number voor jou anders zijn.
Er bestaan ook tools die de performance van je hashtags automatisch voor je kunnen analyseren. Voorbeelden van dit soort tools zijn Iconosquare en Sprout Social.
Andere manieren om hashtags te gebruiken voor je marketingstrategie
Je kunt hashtags ook nog op andere manieren gebruiken. Zo kun je zoeken naar je eigen hashtag (in ons geval #competencefactory) om te kijken wat er over je bedrijf gepost wordt. Ook worden er regelmatig populaire hashtags gestart door bedrijven. Dit is wel een lastige strategie, zeker voor kleinere bedrijven. Want hoe zorg je ervoor dat mensen je hashtag ook echt gaan gebruiken? Die hashtag moet grappig, slim of opvallend zijn om aan te slaan. Zo startte KLM de hashtag #MyKLMmoment. Posts die deze hashtag gebruiken maken kans om gerepost te worden op het populaire Instagram-account van KLM.
Meer leren over social media marketing? Wij hebben een uitgebreid aanbod aan social media trainingen. Onze ervaren trainers helpen je graag bij het vergroten van jouw online succes. Meld je snel aan!