De mooiste kansen komen vaak via je netwerk op je pad. Een kruiwagen, een goed woordje, een mooie aanbeveling… die doen wonderen! Een goed, groot netwerk is dus superwaardevol. Maar netwerken, dat vinden veel mensen moeilijk en eng. Toch hoeft het echt niet zo lastig te zijn om jouw netwerk te vergroten. Je hoeft er ook geen ultieme salestijger voor te zijn. In dit artikel laten we je zien op welke manieren jij jouw netwerk kunt vergroten. Er zit er vast één tussen die bij jou past.
LinkedIn search
Wist je dat LinkedIn een hele handige zoekfunctie heeft? Je kunt daarmee onder andere zoeken naar mensen met eigenschappen die voor jou interessant zijn. Mensen met een bepaalde functietitel en woonplaats bijvoorbeeld.
Bedenk je dus eens wat voor mensen iets voor jou zouden kunnen betekenen (of andersom) en voeg deze mensen toe als connectie. Het helpt als je een leuk, persoonlijk bericht aan je uitnodiging toevoegt. Mensen accepteren het connectieverzoek dan sneller. Hebben ze geaccepteerd? Dan zien ze vanaf nu je updates voorbij komen in hun feed én je kunt ze een bericht sturen.
Connecties van connecties
Je netwerk uitbreiden via je netwerk is misschien wel de meest effectieve manier van netwerken! LinkedIn heeft hier een handige functie voor. Als je iemands profiel bezoekt kun je namelijk zien welke connecties jullie gemeen hebben. Kent diegene een bekende van jou? Laat die bekende je dan aan die persoon voorstellen.
Dit kan natuurlijk ook buiten LinkedIn om. Je kunt binnen je netwerk eens rondvragen of zij nog mensen kennen die jou kunnen helpen of die jouw hulp kunnen gebruiken. Vaak staan mensen veel meer open voor mensen die via een bekende bij ze terechtkomen. Je zadelt een bekende namelijk niet snel met een vervelend persoon op :). Er ontstaat dus direct meer vertrouwen.
Netwerkborrels & events
Dit lijkt misschien spannend, maar dat valt echt wel mee! Zeker als je de juiste events en borrels uitkiest wordt netwerken leuk in plaats van ongemakkelijk.
Een paar tips:
- Kijk eens op Meetup.com. Daar kun je allerlei bijeenkomsten vinden over de meest uiteenlopende onderwerpen. Zo vind je altijd wel iets wat helemaal in jouw straatje ligt. En als een event of borrel helemaal is gericht op mensen zoals jij, dan wordt het ook meteen een stuk makkelijker om een gesprek aan te knopen met iemand.
- Ga naar wat kleinschaligere events en borrels. Zo leg je gemakkelijker contact dan op grote events waar mensen vaak met een groepje heengaan.
- Ga ergens heen waar de netwerkmomenten georganiseerd zijn. Zo hoef je mensen niet “uit het niks” te benaderen.
- Stel jezelf van te voren een doel. Bijvoorbeeld: ik wil vanavond minimaal 1 waardevol gesprek voeren. Of: ik wil vandaag minimaal 3 interessante personen spreken en contactgegevens uitwisselen.
- Ga buiten je comfortzone en spreek mensen gewoon aan. Zeker op netwerkborrels komen mensen speciaal om te netwerken. Niemand kijkt er dus raar van op als je op iemand afstapt en jezelf voorstelt.
- Houd het relaxed. Je hoeft niet direct je beste sales pitch te doen. Knoop gewoon een gesprek aan en leg de verwachtingen niet te hoog. Loopt het stroef? Dan probeer je het gewoon nog een keer bij iemand anders. Je zult zien dat het vanzelf beter gaat én minder eng wordt.
- Soms is er van te voren een deelnemerslijst bekend. Het is dan slim om van te voren te bekijken welke mensen interessant zijn om te spreken. Op LinkedIn kun je het gezicht bij de naam zoeken, zodat je weet wie je moet aanspreken.
Facebookgroepen
Naast LinkedIn wordt ook Facebook steeds meer zakelijk ingezet. Zo zijn er een heleboel zakelijke Facebookgroepen. Zoek eens naar groepen over interessante onderwerpen en sluit jezelf aan. Door in dit soort groepen actief te zijn leg je soms interessante contacten.
Voorbeelden van actieve Facebookgroepen:
- Ambitieuze Meisjes
- SEO Benelux
- Young Creators Group
- Facebook Ad Buyers
- Google Ad Buyers
- CXL - Conversion Optimization, Analytics & Growth
- Durftevragen over Mailchimp
- Online Copywriters
Workshops & trainingen
Ook dit is een hele fijne manier om nieuwe mensen te leren kennen. Als je meedoet aan een workshop kom je allemaal om hetzelfde te leren. Dat heb je dus al gemeen. Daarnaast stel je jezelf aan het begin van de dag even voor, moet je vaak gezamenlijke opdrachten doen en raak je gemakkelijk met elkaar aan de praat. Wissel achteraf visitekaartjes uit of voeg elkaar toe op LinkedIn. Handig! Bij de trainingen van Competence Factory ontstaan regelmatig nieuwe connecties tussen de deelnemers.
Ook het geven van trainingen kan je helpen bij het vergroten van je netwerk trouwens.
Interessante mensen direct benaderen
Heb je het idee dat iemand iets voor jou kan betekenen of andersom? Een connectieverzoek op LinkedIn is zo verstuurd. Stel je voor dat jij iemand heel inspirerend vindt. Stuur die persoon een bericht op LinkedIn, geef je (gemeende) compliment en vraag of jullie eens een kop koffie kunnen gaan drinken. Grote kans dat diegene het hartstikke leuk vindt dat jij hem/haar zo inspirerend vindt en dat het antwoord “ja” is. En zo niet? Ook niks aan de hand. Om er eens een fijn cliché in te gooien: niet geschoten is altijd mis.
Zoals we al zeiden: het volgen van trainingen is een hele mooie manier om jouw netwerk te vergroten. Bekijk dus snel onze trainingen!