Technologie staat nooit stil. Onze gadgets worden steeds kleiner, sneller, lichter, slimmer en beter. Een van de meest innovatieve veranderingen in de afgelopen maanden is de komst van de ‘mini tablet’ waarbij vooral de iPad Mini, Kindle Fire HD en Nexus 7 de aandacht trokken.
Mede door de lagere verkoopprijzen dan de tablets met grotere schermen is er veel te doen over de impact die deze kleine tablets hebben. Ze worden minder als een echt luxe item gezien en meer als een betaalbaar alternatief voor de grote tablets of zelfs laptops.
De vraag is alleen: wat is de impact van deze kleine tablets op eCommerce?
Een kleiner scherm stimuleert het responsive design nog veel meer.
Dit komt ook omdat weer een nieuw scherm(formaat) de noodzaak voor ontwikkelaars om sites op deze manier te ontwerpen veel groter maakt. Responsive design is dan niet voor niets een ‘buzz word’ in eCommerce, waarbij de style sheets een cruciale rol spelen. Die hergebruiken en optimaliseren content al naar gelang het apparaat (PC, tablet, smartphone) en de ingestelde browser resolutie.
Hoewel het niet perse noodzakelijk is dat het responsive design direct de plaats van mobiele sites moet innemen, zal de nu ingezette trend iets zijn dat online retailers in het achterhoofd houden als ze nieuwe versies van hun site uitrollen. Helemaal door de opkomst van de kleinere tablets.
Minder content, meer calls to action
Het is belangrijk voor online retailers om te onthouden dat deze kleinere tablets maar een kleine stap verwijderd zijn van de smartphones en ook deels dezelfde nadelen hebben, zij het iets minder erg.
Een van de nadelen is gewoon het kleinere scherm en de uitdaging voor een online retailer om alle gewenste content (zoals product reviews, waardering, omschrijving en beelden) op slechts een beperkt beschikbaar oppervlak.
Een fout die daarbij zeker vermeden moet worden is het plaatsen van teveel content op een pagina, waardoor het aantal calls to action verminderd. Deze aanpak maakt het hele afrekenproces fors moeilijker voor de klanten en zorgt dan voor een lagere conversie.
Net als bij de smartphones zal het belangrijk zijn voor online retailers om hun website en navigatie aan te passen aan de kleine tablets en eenvoudiger te maken. Dat betekent ook het weglaten van bepaalde soorten content zoals zwevende vensters of Flash om te voldoen aan de technische eisen van deze nieuwe apparaten.
Location-based adverteren wordt ook steeds relevanter. Het valt niet te ontkennen dat tablets de manier waarop consumenten omgaan met online content volledig op zijn kop hebben gezet. Onderzoek heeft echter aangetoond dat tablets niet perse ‘mobiele’ devices zijn en dat de meeste gebruikers de tablet gewoon ’s avonds thuis gebruiken. Met de kleinere tablets, die eigenlijk een soort halve smartphone zijn vanuit gebruiksoogpunt, zal er eerder gezegd worden dat men deze ook onderweg gaat gebruiken dankzij het kleinere formaat.
Het met één hand vasthouden is met de kleine tablets een stuk makkelijker dan met grotere modellen. Dat maakt deze tablets tot een ideaal medium voor retailers die hun consumenten willen benaderen met location based adverteren. Hierbij speelt ook mee dat in vergelijking met smartphones er een groter scherm is en dus meer ruimte voor creativiteit en mooie, rijke layout.
De kleinere tablets kunnen ook de schakel zijn tussen online-en offline aanwezigheid.
Kortom, de kleine tablet zal net als de grotere voorgangers opnieuw de manier waarop mensen internet gebruiken veranderen, thuis en onderweg. Met lagere prijzen en kleinere afmetingen zullen deze tablets zich snel en wijd verspreiden, wat online retailers dwingt om hun strategie nu al aan te gaan passen en zo de grote golf voor te zijn.
Hoewel niets de traditionele eCommerce ervaring van de computer snel helemaal kan vervangen zal de kleinere tablet een trend inzetten van de ‘plugged-in klant’ die online shopt met dit device, maar daarbij wel de vloeiende en rijke eCommerce ervaring krijgt die ze al gewend zijn.