Bovenaan in Google staan, dat willen we allemaal! Met SEO zul je veel tijd en energie in je website moeten steken om resultaten te boeken. Maar met Local SEO kun je al binnen een korte tijd jouw zichtbaarheid vergroten in Google, zowel in de organische zoekresultaten als in Google Maps.
Wat is Local SEO?
Local SEO (lokale SEO) staat voor lokale zoekmachineoptimalisatie. Oftewel: zichtbaar worden in de lokale zoekresultaten. Hiermee zorg je dat jouw bedrijf gevonden wordt als potentiële klanten zoeken naar termen met een lokale zoekintentie. Voorbeelden hiervan zijn:
- “kledingwinkel”
- “training Amsterdam”
- “slippers kopen”
- "fietsenwinkel in de buurt"
Local SEO wordt alleen maar belangrijker en daarom wil je ervoor zorgen dat ook jouw locatie goed zichtbaar is.
Bij Local SEO hebben we het over de zoekresultaten in het Google Local 3-pack. Je kan hier, anders dan bij SEA (Search Engine Advertising) een gratis vermelding krijgen. Daarnaast sta je met jouw bedrijf boven de reguliere SEO-zoekresultaten (de blauwe linkjes).
Voor wie is Local SEO?
Local SEO is eigenlijk voor iedereen een kans die een bedrijf heeft met een fysiek adres. Zelfs op je huisadres kun je een Google Mijn Bedrijf-profiel aanmaken om jouw zichtbaarheid te vergroten.
Local SEO is interessant voor:
- (Online) marketeers en SEO specialisten die willen weten hoe je Google My Business inzet als effectieve marketingtool.
- Ondernemers die meer klanten willen binnenhalen zonder een enorme investering.
- Iedereen die een Google My Business-listing beheert en daar alles uit wil halen!
Jouw Local SEO strategie:
Wil je jouw bedrijf beter zichtbaar maken in de Google zoekresultaten? Dan kun je deze stappen doorlopen.
- Claim jouw Google My Business account.
Zelfs als je geen fysieke winkel(s) hebt, kun je een GMB account aanmaken voor jouw locaties. - Bepaal jouw focus zoektermen
Voor je jouw GMB profiel invult, bepaal je op basis van research en data welke zoektermen voor jou het meest winstgevend zijn, en waar jouw klanten geld aan zullen uitgeven. - Zet jouw GMB-profiel in voor een continue toestroom aan nieuwe klanten.
Optimaliseer je Google My Business-profiel en haal nieuwe klanten binnen, zelfs wanneer je niet aan het werk bent.
Tijdens de eendaagse Local SEO training leer ik je precies hoe je deze stappen doorloopt en met welke strategie je jouw bedrijf bovenaan in Google krijgt op de voor jou belangrijke zoektermen.
Over Clarissa Filius
Tijdens stages bij een kookstudio en Holiday on Ice leerde Clarissa haar passie kennen: SEO en contentmarketing. Ze rolde per toeval in een baan als SEO-copywriter bij Sanoma, waar ze snel doorgroeide tot webeditor van tuinieren.nl. Van die site wist ze het grootste tuinplatform van Nederland te maken. Na een succesvol freelance-avontuur sloot ze zich aan bij Booming, een van de beste digital marketing bureaus van Nederland. Daar zet ze zich als senior SEO-specialist in voor merken als HP, Primera, Van der Valk en Hunkemöller.