Met alle data die tegenwoordig beschikbaar is, hoef je als marketing- of salesprofessional geen beslissingen meer te maken op basis van gevoel. Superfijn! Daarnaast kun je een groot deel van je online activiteiten automatiseren, waardoor je relevant en persoonlijk bent voor je (potentiële) klanten. Wanneer je namelijk de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon stuurt, kan dat voor extra omzet zorgen. Met marketing automation ben je in staat om jouw sales (en marketing) proces te automatiseren. Je helpt je websitebezoekers zo aan de kennis die zij op dat moment nodig hebben. Maar wat is marketing automation precies en hoe pas je het toe? We vertellen je er meer over.
Wat is marketing automation?
Hoe beter je boodschap aansluit bij de interesses van je doelgroep, hoe eerder je ze overtuigt. Op dat uitgangspunt is marketing automation gebaseerd. Het helpt je om per persoon de juiste timing in zijn of haar buyer journey te vinden. Slimme softwareprogramma's verzamelen gegevens over het gedrag en de voorkeuren van prospects en klanten, om ze vervolgens relevante content aan te bieden. Op basis van 'als... dan'-triggers beslist het systeem wie welke blogs, cases, video's of infographics te zien krijgt. Zo is iemand die je prijslijst heeft gedownload rijper voor commerciële content dan een bezoeker die net een eerste blog heeft gelezen. Je kunt gericht targetten en zorgt dat iedereen zich persoonlijk benaderd voelt.
Hoe werkt marketing automation?
Een marketing automation proces wordt in gang gezet op een punt waarbij een bezoeker gegevens achterlaat. Bijvoorbeeld bij een ingevuld formulier, dan start een flow. De bezoeker wordt automatisch toegevoegd aan een lijst die gekoppeld is aan een geautomatiseerde e-mailreeks over dat onderwerp. Op basis van het gedrag op de website, worden de e-mails die klaar staan in de flow geactiveerd (of gedeactiveerd).
Bijvoorbeeld: iemand download een brochure via de website van Competence Factory over marketing automation. Een paar dagen later ontvangt deze bezoeker een mail met nog een aanvullende blog over dit onderwerp. Stel deze persoon gaat vervolgens naar de website om de blog te lezen of om een bepaald product te bekijken, dan kun je het zo instellen dat het systeem een bijpassende referentiecase, of misschien wel een actiecode verstuurt. Op die manier bied je steeds, afhankelijk van het online gedrag, content die past bij de koopfase waarin de bezoeker zich bevindt.
Marketing automation stappenplan
Wanneer je aan de slag gaat met marketing automation, doorloop je doorgaans de volgende stappen:
Stap 1: doelen bepalen
Ga samen met de organisatie na wat je doelen zijn. Wat wil je verkopen en waarom? Wat zijn de meest belangrijkste producten of diensten? En voor welke buyer journeys wil je marketing automation gaan opzetten en wat verwacht je aan resultaten en input hierin?
Stap 2: persona’s maken
Het is belangrijk om in beeld te hebben aan wie je verkoopt. Wie is je doelgroep en wat zijn hun beweegredenen? Zo kun je de juiste, aansluitende (persoonlijke) content aanbieden.
Stap 3: Timing is key
Je wilt inspelen op de verschillende fases in de customer journey. Maak daarom inzichtelijk welke contactmomenten de klant met jouw bedrijf heeft en op welke behoeften je kunt inspelen. Leadscoring is een mooie functionaliteit binnen marketing automation om, op basis van websitebezoeken en mail interactie, je bezoekers punten toe te kennen.Met die punten kun je ze een plekje in de buyer journey geven.
Stap 4: Data analyseren en monitoren
Meten is weten. Je wilt inzicht krijgen in wie je bezoekers zijn en wat ze doen op je website. Op die manier weet je precies waar je actie kunt ondernemen. Het gaat niet alleen om het analyseren, maar ook om het regelmatig bijhouden van de data en het vergelijken van verschillende periodes. Dat is noodzakelijk om het systeem te laten leren en het algoritme steeds beter in te zetten.
Stap 5: Marketing automation implementeren
Vervolgens kun je aan de slag met de inrichting van een marketing automation tool. Je volgt met zo’n tool het online pad dat je bezoekers afleggen en je werkt met lead scoring, waarbij je punten aan bepaalde acties toewijst. Vervolgens richt je op basis daarvan je mailflows in.
Stap 6: Leren en optimaliseren
Vanuit je marketing automation systeem en data-analyse tools, krijg je allerlei data over je online bezoekers. In deze stap ga je kijken hoe je nog meer (en betere) leads kunt genereren. Trek je wel de juiste bezoekers aan? En blijven mensen lang genoeg geboeid door je content? Allemaal zaken om te blijven monitoren!
Verschillende marketing automation tools
Je hebt verschillende handige marketing automation tools waarmee je al snel aan de slag kunt. Dit zijn de populairste:
ActiveCampaign
ActiveCampaign biedt cloud-gebaseerde marketing- en verkoop automatiseringssoftware met functies voor e-mailmarketing, lead scoring en webanalyse. Het is een CRM-platform én je kunt zelfs een chatfunctie instellen voor op je website. De tool heeft vele functionaliteiten.
MailChimp
Mailchimp is een alles-in-één marketingplatform voor kleine bedrijven. Van het instellen van diverse flows, tot aan campagnes en nieuwsbrieven: Mailchimp geeft je de volledige controle over jouw e-mailmarketing.
Sendinblue
Sendinblue lijkt op Mailchimp. Het is een gebruiksvriendelijke en betaalbare tool voor je e-mailmarketing. Je gebruikt het gratis tot 300 e-mails per dag naar een onbeperkt aantal klanten.
Professioneel aan de slag met marketing automation
Wil jij een ijzersterke marketing automation flow inrichten voor jouw website, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Volg dan onze tweedaagse training Marketing Automation en ga direct aan de slag!