Content, customer journey’s, social media: Lucinde houdt zich er al zes jaar mee bezig. Sinds de oprichting van haar bedrijf LeolighT heeft ze al een heleboel organisaties geholpen met strakke content, uitgekiende planningen en slimme strategieën. Bij alles wat ze doet, gebruikt ze storytelling. Want dat is geen trucje, vindt ze, maar een ‘way of life’. In haar trainingen laat ze dan ook zien hoe je storytelling verweeft met je werkzaamheden. Als Lucinde niet aan het werk is, staat ze te crossfitten. Of ze zit op de bank, met haar kat, een kop thee, een goed boek of een iets minder goede serie. Sinds december versterkt ze het trainersteam van Competence Factory. We stellen haar aan je voor.
Welke training ga je geven bij Competence Factory?
Wat voor opleiding en ervaring heb je?
In een ver verleden deed ik Communicatie aan de Hanzehogeschool Groningen. De belangrijkste les die ik daar leerde? Dat je niet moet ‘zenden-zenden-zenden’, maar vooral ook moet luisteren naar je – potentiële – klanten.
Zes jaar geleden alweer schreef ik me in bij de Kamer van Koophandel, vers afgestudeerd en vol grote ondernemersdromen. Ook sloot ik me aan bij een netwerkclub. Dat laatste leidde er al snel toe dat ik een baan aannam bij een marketingbureau.
Ruim vijftien maanden later volgde een nieuw avontuur: ik startte, samen met twee anderen, een strategisch marketingbureau op. We specialiseerden ons in duurzaamheid. Binnen drie jaar groeiden we van drie naar vijftien medewerkers, heel gaaf. Toch begon het te kriebelen. Ik wilde graag m’n bedrijf LeolighT meer in de schijnwerper zetten. En zo geschiedde!
Van content maken tot contentjaarplanningen uitwerken, en van marketingstrategieën ontwikkelen tot klantreizen optimaliseren: ik doe het allemaal. Het zal je niet verbazen dat storytelling daar een grote rol in speelt. In ben erachter gekomen dat storytelling geen trucje is, maar een way of life: een manier van werken die je integreert in je werkzaamheden. Niet alleen bij content en social media, maar overal.
Hoe ben je bij Competence Factory gekomen?
Ik werk in hetzelfde pand als trainster Chantal Schinkels. Toen Competence Factory iemand zocht voor de training Corporate Storytelling, klopte ze bij mij aan. Het bleek een heel goede match, de rest is geschiedenis!
Wat doe je graag in je vrije tijd?
Naast werken doe ik natuurlijk ook nog andere dingen. Ik ben een echte crossfitgek, dus ik probeer zo vaak mogelijk te crossfitten. Het liefst wel 5 tot 6 keer per week. Maar ik kan ook goed lui zijn. Dan kruip ik op de bank met de kat en een kop thee. Geef me er een goed boek bij of een ietwat slechte serie, en je hebt geen kind aan me.
Waar word je enthousiast van, wat drijft je?
Eén dag per week geef ik les op de Hanzehogeschool Groningen. Bij verschillende opleidingen, maar altijd over marketing. Daar haal ik zo veel inspiratie en energie uit, love it!
Wat vind je het allerleukste aan je werk?
Ik vind niets leuker dan ideeën of ambities van bevlogen ondernemers door te vertalen naar een concrete marketingstrategie. Echt mooi wordt het als ik de gestelde doelen ook nog eens allemaal kan afvinken.
Wat maak jouw trainingen zo goed en leuk?
In m’n trainingen gebruik ik vaak de Design Thinking-methode, met volop brownpapers en Post-Its. In deze digitale tijd is het echt heerlijk om even offline te gaan, om lekker te schrijven en te plakken. Het is ook een goede manier om orde in je hoofd te scheppen, en om op een creatieve manier tot nieuwe ideeën te komen.